In Articole

Constantin Cojocaru - Impozitul progresiv pe avere

In articolul trecut, intitulat „fumigena controlului averilor” am aratat ca atat „proiectul Bodu” privind controlul si impozitarea averilor a caror provenienta nu poate fi justificata cat si „proiectul Voiculescu” privind confiscarea averilor ilicite sunt demersuri politicianiste, ambele fiind menite sa induca in eroare cetatenii tarii, sa impiedice despagubirea cetatenilor pentru avutia si veniturile de care au fost deposedati dupa 1989.

Pe scurt, proiectul de lege propus de domnul Sebastian Bodu prevede verificarea averilor tuturor celor 22 de milioane de romani si impozitarea cu 16% a diferentei dintre averea pentru care s-a platit impozit si aceea pentru care nu s-a platit impozitul cuvenit. Pe domnul Bodu nu-l intereseaza de unde provine „diferenta”. Poate fi mita, spaga, delapidare, furt, talharie. Important este ca statul sa ia si el 16% din aceasta mita, spaga, delapidare etc.

Pentru verificarea averilor celor 22 de milioane de romani va fi necesara crearea unei noi armate de birocrati, de controlori financiari „experti” in „slefuirea”, in sus, sau in jos, a valorii averilor nedeclarate, adica un imens izvor de coruptie, ale carui efecte finale vor fi acelea ca marii imbogatiti nu vor pati nimic, micii intreprinzatori vor si fi mai haituiti, jefuiti si descurajati, iar sumele incasate din impozitarea cu 16% nu vor ajunge nici pentru plata salariilor noii armate de controlori.

Proiectul de lege propus de domnul Dan Voiculescu prevede confiscarea tuturor averilor ilicite, adica obtinute prin incalcarea legii. In acest caz, problema este ca cele mai multe din marile averi ale perioadei de „tranzitie” nu s-au acumulat prin incalcarea legii, ci cu ajutorul legii, asa cum spunea, recent, presedintele Basescu, prin „acte normative” emise de guvernele postdecembriste in favoarea grupurilor de interese de tip mafiot. Aplicarea legii propuse de domnul Voiculescu va avea efecte similare celor ce s-ar obtine si prin aplicarea legii propuse de domnul Bodu: amplificarea aparatului birocratic al statului, cresterea coruptiei, haituirea micilor intreprinzatori, mentinerea caracterului oligarhic si neproductiv al economiei romanesti.

In mod cert, exista o problema a marilor averi acumulate in mod nelegitim in Romania postdecembrista. S-au acumulat averi uriase pentru care nu s-a platit pretul cuvenit si nici impozitul datorat statului. Aceste averi constituie principalul izvor al coruptiei care erodeaza economia si societatea romaneasca, principala piedica in calea construirii unei economii capitaliste concurentiale, productive, competitive, performante.

Solutia prin care cei care au acaparat aceste averi pot fi obligati sa plateasca pretul corect, cuvenit proprietarilor de drept, adica cetatenilor, si venitul cuvenit statului, fara confiscari si nationalizari si fara controlul averilor tuturor celor 22 de milioane de romani, o constituie instituirea unui impozit progresiv asupra averilor. Adoptarea acestei solutii ar avea ca rezultat o redistribuire a veniturilor si a avutiei, o reducere treptata a ponderii averilor acumulate prin mijloace nelegale si nelegitime, insotita de cresterea, tot treptata, a ponderii averilor acumulate din surse specifice economiei concurentiale, adica din munca, inovatie si economisire.

Majoritatea cetatenilor tarii, adica cele 6 milioane de familii de romani care nu au participat la „ospatul” privatizarii nu vor plati nici un leu in plus la bugetul statului, prin instituirea impozitului progresiv pe avere. Dimpotriva, ei vor avea de castigat.

„Varianta” de proiect de lege pe care o propun in acest sens ar cuprinde, in esenta, urmatoarele:

  1. Instituirea unui impozit progresiv asupra terenurilor si constructiilor amplasate in Romania si a valorilor mobiliare emise de persoane juridice domiciliate in Romania.
  2. Reevaluarea obligatorie a tuturor activelor aflate in proprietatea agentilor economici din Romania, de orice fel, in conformitate cu standardele internationale in materie.
  3. Includerea diferentelor din reevaluare in capitalul social al agentilor economici in cauza, cu modificarea corespunzatoare a valorii impozabile a actiunilor si partilor sociale detinute de actionarii si/sau asociatii respectivilor agenti economici.

In declaratia de impunere, pe langa articolul care atrage atentia contribuabililor ca falsul in declaratii se pedepseste, sa fie inclus si un articol care sa precizeze ca terenurile, constructiile si valorile mobiliare nedeclarate se confisca automat, fara indeplinirea vreunei alte formalitati. Sumele incasate din impozitul progresiv pe terenuri, constructii si valori mobiliare sa fie utilizate, integral, alaturi de sumele incasate din vanzarea capitalului de stat, la despagubirea cetatenilor Romaniei pentru capitalul de care au fost deposedati prin legea 15/1990. Suma pe care o va primi drept despagubire o persoana fizica sa fie limitata, luandu-se in considerare valoarea reala a capitalului social trecut in proprietatea privata a statului roman prin Legea 15/1990 si numarul estimat al cetatenilor care ar beneficia de o astfel de despagubire.

Sumele primite drept despagubire sa fie folosite exclusiv pentru finantarea de proiecte de investitii in combinatie cu fondurile primite de la Uniunea Europeana sau alte finantari disponibile. Proiectele de investitii sa fie selectate prin procedura utilizata la selectarea proiectelor finantate de Agentia SAPARD. De sumele platite drept despagubire ar trebui sa beneficieze numai persoane fizice sau juridice, constituite din persoane fizice, care nu au „cumparat” active reale sau financiare de la statul roman sau de la autoritatile administratiei publice locale, in perioada dintre data de 22.12.1989 si data adoptarii legii propuse.

Bursa, 06.03.2006.

Recommended Posts

Leave a Comment

Redacția noastră vă ascultă. Contactați-ne!

Suntem bucuroși să stăm de vorbă. Așteptăm mesajele voastre.

Not readable? Change text. captcha txt
distributism, economie politica, intreprinderi cooperatistevasile voiculescu, rugul aprins
%d bloggers like this: