In Articole

Dumitru Constantin Dulcan - Despre creier - cum sa ramanem cat mai mult tineri si sa imbatranim frumos?

Ati participat vreodata la o conferinta sustinuta de profesorul doctor neurolog Constantin Dulcan?

Daca da, atunci stiti deja ca este o experienta care te transforma. Si care iti da putere prin simplul fapt ca te face sa fii mai constient. Mai constient de tine, de cine esti, mai constient de rostul tau in aceasta existenta.

Daca nu, atunci ne bucuram sa putem impartasi cu voi cateva din sfaturile domniei sale, prin care explica in termeni cat se poate de logici ce este fericirea, care sunt motivele pentru care ne imbolnavim, ce conduita trebuie sa avem pentru a ne bucura de o viata sanatoasa, cum putem trai intr-o tara mai buna.

Dar sa-l lasam pe domnul prof. dr. Constantin Dulcan:

1. Primul pas: sa intelegem ce se intampla in creierul nostru.

Creierul nostru, vazut microscopic, arata ca un cer instelat.

Cunoastem astazi ca neuronii au si ei posibilitatea de a se reface. O parte din ei, nu toti. Intr-o maniera extrem de inteligenta, din 100 de celule, intre 3 pana la 4 luni, 50 de celule devin neuroni care se impart in doua. Toate lucrurile functioneaza cu + si -, cu excitatie si inhibitie, 25 de neuroni vor fi dedicati functiei de excitabilitate, 25 functiei de inhibitie. Intrebarea este: cine ii numara?

Cine numara albinele dintr-un stup, in care ele isi refac exact atat cat au pierdut? Iata ce inseamna inteligenta din natura.

Tot ceea ce gandim noi si tot ceea ce ni se intampla are o reprezentare in diferite zone din creier.

Noi avem acum mijloacele necesare pentru a putea urmari ce se intampla intr-un creier si cand exercitam o actiune, si cand gandim.

Stim acum, de foarte recent, ca intre creier si periferie este un dialog permanent. Asadar, intre aria din creier care reprezinta mana sau piciorul si membrele propriu-zise este un permanent dialog. In momentul in care un segment il pierdem accidental, aria respectiva ori se atrofiaza, ori pur si simplu migreaza spre o alta arie si o dubleaza ca functie. Lucru extrem de important.

Unui tanar caruia dupa 6 luni i s-au grefat alte maini, aria din creier responsabila de coordonarea acestora a revenit la normal – aceasta in situatia in care, dupa accident, respectiva arie migrase catre alta zona din creier.

Sunt lucruri foarte noi pe care le aflam despre creier. Au toate acestea importanta? Colosala.

Legaturile din creier, in boala Alzheimer, se rup, si atunci omul care trebuie sa vorbeasca nu mai are coerenta lucrurilor. Nu mai poate duce o idee pana la capat. De pilda, daca am vazut o imagine, creierul meu trebuie sa o transporte din zona frontala catre lobul occipital. Daca legaturile dintre aceste zone din creier sunt alterate, nu se mai poate face acest transfer.

„Ce-ai vazut ieri la spectacol?” sau „ce-ai vazut ieri in oras?”. Iar raspunsul este: „Nu mai stiu”. De ce nu mai stie omul? Pentru ca pur si simplu legaturile din creier sunt intrerupte.

Nevazatorii invata Braille pentru ca lobul parietal, care percepe sensibilitatea, este dublat ca functionalitate. Lobul occipital → Lobul parietal (Braille). Lobul prefontal are functionalitatea marita atunci cand nevazatorul aude sunetele.

Cei care nu aud au limbajul gesturilor: Lobul Temporal → Lobul occipital – se dubleaza vederea ca functie.

Prin antrenament noi ne putem forma, utiliza, functionalitatea noastra.

2. Pasul doi: adaugarea de noi retele neuronale.

Cantatul la pian favorizeaza dezvoltarea ariei din creier responsabila de coordonarea degetelor. S-a spus unor oameni sa imite apasarea clapelor, dupa o partitura, fara apasarea efectiva a claviaturii si s-a vazut ca zona degetelor, din creier, este din nou augmentata, favorizata de imitatia gestului. Dar in momentul in care au fost pusi sa imite fara partitura, nu s-a mai intamplat nimic. Creierul pur si simplu nu a putut fi mintit. Ce importanta are asta?

Revin la ceea ce am vorbit inainte cand am afirmat ca noi suntem propria noastra creatie.

Asta inseamna sa invatam ce putem face cu noi. Iata ce putem face cu noi! De pilda, se stie ca violonistii au partea care lucreaza pe coarde mult mai dezvoltata decat cealalta.

ESTE VORBA DE ANTRENAMENTUL ORICAREI INSUSIRI PRIN IMAGERIE MENTALA.

Incepem sa ne imaginam un lucru, sa-l vedem cu mintea in realitatea lui, si creierul nostru se antreneaza si preia aceasta functie ca si cum ar fi reala. Reactiile noastre la imaginatie sunt aproape de cele reale.

Din studiile lui Richard Davidson, aflam ca gandurile, cuvintele, ideile, conceptele, emotiile, sentimentele, in functie de semnificatia lor, si ele au proiectii in creier. Iar fiecare dintre acestea, daca sunt noi, creeaza o noua retea in creier.

Asadar, daca noi ne antrenam, daca citim, invatam o noua limba straina sau invatam notiuni noi, se adauga retele noi neuronale si atunci putem spune urmatorul lucru:

CREIERUL SE MODELEAZA IN FUNCTIE DE CEEA CE GANDIM, SIMTIM SI FACEM. CREIERUL ESTE CEA MAI PUTIN RIGIDA STRUCTURA DIN CORPUL NOSTRU. IN PERMANENTA SE REFACE ANATOMIC SI FUNCTIONAL.

Sunt lucruri extrem de noi. El pur si simplu adauga noi neuroni in functie de antrenamentul pe care-l avem. Iar aceasta este una din conditiile prin care noi putem sa ramanem cat mai mult tineri. Este o tema prezenta in conferintele mele, si anume cum sa ramanem cat mai mult tineri si sa imbatranim frumos.

UNA DINTRE CONDITII ESTE ANTRENAMENTUL. CREIERUL ESTE CA UN MUSCHI. DACA NU-L FOLOSESTI, SE ATROFIAZA.

3. Pasul trei: sentimentele pozitive produc hormonii starii de bine.

In functie de semnificatia lor, gandurile, cuvintele, emotiile, sentimentele, sunt procesate in arii diferite din creier. Daca ii spui unui om – Te iubesc – atunci lobul frontal stang preia informatia mai mult decat lobul frontal drept.

Daca invers, ii spui – Te urasc – aceasta informatie este trimisa de doua, de 4 ori mai incet catre lobul frontal drept si nu in cel stang, ca si cum creierul ar refuza pur si simplu aceasta stigmatizare. Asta este valabil pentru toate sentimentele pe care le putem avea.

Gandirea pozitiva inseamna iubirea, compasiunea, empatia, credinta, calmul, iertarea, optimismul.

Iubirea, stim ca este una dintre prerogativele, daca vreti, porunca esentiala a lui Iisus. Dar poate ca noi suntem prea moderni sa mai spunem ca ne iubim semenii. Haideti sa spunem macar: ne acceptam semenii.

Iisus aduce doua lucruri pe care nu le-a adus niciunul dintre invatatorii lumii, din acest motiv pentru mine este de departe cel mai mare invatator al lumii, pentru ca el este singurul care aduce porunca iubirii si a iertarii. Iubirea inseamna iertare. Neiertarea inseamna razboi, conflict, moarte.

Daca, spre exemnplu, vrei sa-ti vindeci o boala, fara optimism nu faci nimic. Iata de ce este asa de important.

DIN PUNCT DE VEDERE BIOCHIMIC, TOATE ACESTE SENTIMENTE DEVIN HORMONII BUNEI DISPOZITII: DOPAMINA, ENDORFINE, OXITOCINA. ACEASTA DIN URMA A FOST NUMITA MOLECULA INTELEPCIUNII SI A MORALEI.

Molecula oxitocina intervine in relatia dintre mama si fiu, pentru ca imediat ce s-a nascut copilul, secretia de oxitocina devine prevalenta si astfel intensitatea iubirii pentru nou-nascut este foarte mare.

Oxitocina este prezenta, de asemenea, intr-un cuplu de indragostiti, intr-o prietenie.

In intelegerea semenilor nostri, in starile de pace, de liniste, oxitocina este neuro-hormonul care mediaza aceste lucruri la nivel de sinapse, un lucru extrem de impotant.

Gandirea pozitiva determina intarirea sistemului imunitar, favorizeaza neurogeneza, mareste energia vitala, creste longevitatea si aduce un tegument frumos si sanatos.

STRESUL, FURIA, REDUC SUBSTANTIAL NUMARUL DE NEURONI SI NE TREZIM MAI TARZIU CA NU MAI STIM CUM NE CHEAMA.

Toate guvernele dictatoriale din lume isi stapanesc oamenii prin frica. Ce rost credeti ca au toate aceste vesti nefericite care se propaga tot timpul? Se scumpeste lumina, la iarna o sa fie frig, o sa bata vantul. Cine ii invata pe acestia sa prezinte astfel de stiri, de unde vin ordinele acestea? Cei mai multi oameni se imbolnavesc din cauza stresului.

Gandirea negativa inseamna ura, invidia, lacomia, furia, rautatea, indoiala, pesimismul, depresia, frica, mania, furia. Acestea inseamna altceva d.p.d.v. biochimic, si anume hormonii de stres adrenalina, nonadrenalina si cortizol. Cand se adauga testosteron se ajunge deja la violenta. Acestia se gasesc in cantitate normala, dar in stare de stres secretia lor este excesiva. Cortizolul intretine hipertensiunea si tahicardia.

4. Aveti grija cum va cresteti copiii!

Am stabilit la inceput ca noi suntem niste campuri de energie. Aceste campuri de energie, de fapt, se condenseaza in structura noastra fizica. Daca m-am certat cu cineva, raman preocupat de lucrul acesta ceva timp. Chiar daca uit de el, am un camp negativ pe care l-am creat si care infiltreaza toate celulele mele. Aceasta este consecinta faptului de a gandi altfel decat normal.

Campul cuvintelor rostite si nerostite il purtam in permanenta cu noi si lucreaza asupra noastra – pro sau contra noastra.

Epigenetica actuala afirma ca genele nu sunt in totalitate destinul nostru.

Se spune ca avem 5% din gene care sunt suport al genetici, structurarii noastre, si ca 95% ar fi doar deseuri. Nu. In corpul nostru nu este nimic inutil.

Genele se modifica in functie de alimentatie, stres, emotii, gandire, comportament, convingeri sau credinte. Toate acestea pot modifica genele, iar modificarile pot fi transmise la urmasi.

Exista o gena a violentei pe care unele persoane o mostenesc. Oxitocina este neuro-hormonul care se opune genei violentei.

S-a facut urmatorul experiment: Un pui de soarece purtator de gena violentei este dat unei mame soarece care l-a ingrijit cu o atitudine protectoare. Devenind adult, gena patogena a violentei nu s-a mai exprimat. S-a luat un pui de soarece normal si a fost dat unei mame care nu l-a dorit, nu l-a ingrijit, ostila. Ca adult a devenit violent, s-a exprimat deci gena violentei.

Un copil care nu este iubit de catre parinti, pe masura ce se dezvolta, vazand ostilitatea parintilor va crede ca lumea toata este ca cei care i-au dat lui nastere, o lume ostila, o lume rea. Si cand ajunge el adult, atunci se razbuna pe aceasta lume. Acesta este potentialul infractional. Asadar, este extrem de important cum crestem un copil.

VA RECOMAND O CARTE PE CARE AM TRADUS-O DIN LIMBA FRANCEZA-CANADIANA, IN CARE PUTETI VEDEA CUM SE FORMEAZA UN COPIL IN PANTECUL MAMEI. LUCRURI EXTRAORDINAR DE INTERESANTE.

Se numeste „Cele noua trepte” – o privire spirituala asupra genezei fiintei umane, scrisa de Daniel Meurois si Anne Givaudan. Autoarea a obtinut informatiile printr-o calatorie astrala, in urma careia a intalnit o fata pe nume Rebeca, intrupata undeva prin S.U.A. Aceasta povesteste tot ce se intampla in pantecul mamei sale, in fiecare moment.

Veti vedea acolo cum mama este centrul tuturor actiunilor Universului, cum in jurul ei sunt lumini trimise din pamant si din inalturi. Veti vedea cum un copil este construit, inca din interiorul mamei, ca un adult. Medicina clasica afirma ca creierul unui copil se formeaza de la 3 la 6 luni si ca un copil nu are cum sa auda daca vorbeste mama de bine sau de rau. Nu. El, acolo, este un adult care se intrupeaza intr-un copil mic, si el povesteste tot ce se intampla la acest nivel. Mi se par lucruri extraordinare.

Atunci deducem ca Universul da unei mame un copil sa-l creasca si ea are obligatia morala sa dea Universului inapoi ceea ce i s-a dat. Ceea ce implica o extraordinara responsabilitate. Imi este greu sa inteleg cum unele mame pot sa-si abandoneze copiii. Indiferent de situatie.

5. Alimentatia: sa ramanem, dupa fiecare masa, cu o usoara senzatie de foame

Sunt 48 de gene care constituie o orchestra. Fiecare gena din aceasta orchestra are partitura ei, iar in momentul in care functioneaza bine, este ca o simfonie cantata armonic, sau invers.

Ne sunt favorizate genele daca dieta noastra este hipocalorica. Aceasta inseamna sa nu ne umflam cu carne si cu de toate, ci sa ramanem, dupa fiecare masa, cu o usoara senzatie de foame. Atunci cand mananci pana la saturatie toate celulele grase se absorb imediat si se depun pe abdomen.

Acordati-va cel putin 30 minute de miscare pe zi. Miscarea este importanta si pentru creier, pentru corp, pentru inima, chiar si pentru bolile pe care le avem.

Optimismul, cum am mai spus este foarte important. Precum si blandetea, generozitatea, credinta.

Genele ne sunt defavorizate (adica se scurteaza viata) de catre dieta hipercalorica, poluarea, radicalii liberi, alimentatia cu aditivi, alcoolul si fumatul, depresia si frica.

Inainte de ’89, am scris o carte despre longevitate si am adunat din toata lumea informatii despre conditiile avute de catre cei care au trait mult. Ultima concluzie suna asa: Traiesc mult cei care mananca prost. Si pentru ca, la acel timp, coincidea cu al XIX-lea Congres, am zis ca daca public asa ceva, toata lumea va crede ca am facut serviciul lor (n.r. al comunistilor). Si pur si simplu nu am mai publicat. Ce inseamna sa mananci prost? Adica sa mananci fara exces. Totul se rezuma la proportii.

Radicalii liberi sunt niste structuri pe care corpul nostru le fabrica pentru a ne apara de diverse boli, doar ca, in exces, cu varsta, acestia ne pot face foarte mult rau. De aceea, antioxidantii sunt foarte utili la orice varsta.

Se mai spune ca noi nu luam din natura numai oxigen, ci ca pur si simplu radiatia solara contine particule de lumina care devin parte din propriul nostru corp, propria noastra substanta.

Se spune ca ele ajung in corpurile si in celulele noastre, pe niste circuite descrise de chinezii din antichitate, aceste meridiane energetice, dar cu o conditie. Stresul, supararile, si toate de acest gen le blocheaza. Si atunci noi nu mai primim aceasta lumina care ar trebui sa intre in structurile noastre, pentru ca aceste canale sunt blocate. Este de inteles.

Cand sa ne reprogramam creierul? In starile de relaxare si inainte de a adormi. Noaptea se materializeaza gandirea.

Ce-i de facut? Urmatoarele lucruri as vrea sa le retineti:

1. Momentul de relaxare, la jumatatea zilei

Noi consumam energia prin procesul de activitate, indiferent daca este vorba de oamenii care merg la serviciu sau de gospodinele de acasa, care uneori muncesc mai mult decat sotii de la serviciu. Aceasta energie pe care o consumam prin procesul de munca, daca nu o refacem la jumatatea zilei, atunci consumam energie din propriile noastre structuri. Este extrem de important sa ne refacem la jumatatea unei zile cel putin aceasta energie. Este greu sa inveti pe toata lumea sa se relaxeze, dar simplul fapt ca poti sa stai o jumatate de ora, fie intr-un fotoliu cat mai comod, fie culcat pe spate, neincercand sa te gandesti la nimic, decat sa iti golesti mintea. Daca vei face asta, zi de zi, vei vedea ca ajungi sa respiri alt ritm, care este unul natural impus de propriul corp. Ritmul firesc este altul decat cel 2/4 pe care-l citim in carti. Fiecare dintre noi are alta capacitate respiratorie. Veti vedea ca respiratia profunda este o respiratie care te incarca cu energie. Acest lucru este extrem de important pentru sanatatea noastra. Aceasta pauza aparent banala schimba creierul enorm de mult.

2. Alegerea inteleapta a cuvintelor

Nu uitati, toate cuvintele pe care le aveti in minte ne programeaza. Daca noi mereu spunem ca imbatranim, atunci chiar imbatranim. Pentru ca ii dam creierului acest program. Sunt cuvinte pe care trebuie sa le scoatem din dictionar: imbatranire, indoiala, cuvantul „nu”, toate acestea ne programeaza pe negativ.

3. Exercitiul imaginatiei

Daca va doriti sa va mentineti cat mai mult tineri, faceti-va o imagine care va corespunde varstei care va convine si incercati sa o pastrati permanent in minte.

4. Postura si respiratia corecta

Nu mergeti cocosati. Este nevoie doar sa duceti umerii in spate. Daca mergeti cocosati cutia toracica este sufocata. Astfel cantitatea de oxigen care intra in plamani va fi diminuata.

DACA TOATE ACESTEA LE FACETI DIN JOI IN PASTE, LE FACETI DEGEABA. PERMANENTA ESTE CEA CARE RIDICA STRUCTURILE DIN NOI SI NU MODUL „DIN CAND IN CAND”.

Asadar, gandurile, sentimentele, cuvintele noastre devin propria noastra fiinta. In functie de semnificatia lor, buna sau rea, este in beneficiul sau in pierderea noastra. Daca inainte cu ceva timp toate aceste lucruri erau cunoscute ca o simpla conventie sociala, acum stim ca aceasta lege a controlarii unui anumit tip de comportament, generos, altruist, calm, linistit, este inscrisa in propria noastra structura. Asadar, daca nu ai atata dorinta de a-l respecta pe celalalt, macar de dragul de a te respecta pe tine, propria ta sanatate, sa respecti aceasta lege.

Exista, in consecinta, o cale pentru fiecare dintre noi de a ne salva viata gratie acestei cunoasteri, si faptul ca sunt atat de multi tineri prezenti aici si ca ati solicitat atat de intens sa stam de vorba, mie mi se pare ca este de un foarte bun augur, iar asta ma face sa va spun ca sunteti niste oameni minunati, ca va iubesc si va doresc tuturor succes.

Sesiunea de intrebari din cadrul Conferintei „Gandirea in Dialog cu Sinele” – AUDIO

  • sesiunea a inceput cu intrebarea: Cum ii putem ajuta pe cei aflati in depresie?

Prof. dr. Constantin Dulcan

Nota:

Notorietatea domnului profesor este corelata preponderent cu revolutionarul volum Inteligenta materiei, publicat in 1981, insa aceasta este sustinuta si de alte lucrari ale domniei sale precum In cautarea sensului pierdut sau Mintea de dincolo si, mai ales, de impresionanta activitate stiintifico-medicala in calitate de neurolog si psihiatru.

Va urma…

Sursa: eromaniata.ro.

 

 

Recent Posts

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Redacția noastră vă ascultă. Contactați-ne!

Suntem bucuroși să stăm de vorbă. Așteptăm mesajele voastre.

Not readable? Change text. captcha txt
wilhelm filderman, testamentul lui fildermanion luca caragiale, alexandru vlahuta
%d bloggers like this: