In Articole

Manfred Spitzer - Despre Dementa Digitala

Suprautilizarea mediului digital declanseaza declinul mintal. Smartphone-ul, un ucigas. Psihiatrul Manfred Spitzer – interviu eveniment

„Prin urmare, sa ne referim la scrisul cuiva este pernicios, intrucat acorda ingaduinta nepasarii si nici un vorbitor nu va simti ca pastreaza cu suficienta siguranta ceea ce nu se teme sa piarda.”

Cvintilian, Institutio Oratoria, Cartea I, Capitolul 2.

„Telefonul mobil poate sa scada IQ-ul prin simpla prezenta. Niciun studiu nu arata ca folosirea computerelor in scoli e ceva bun. Dimpotriva! Cu cat adolescentii folosesc mai mult smartphone-ul, cu atat au mai putina empatie pentru parinti si prieteni. Smartphone-ul este unul dintre cei mai periculosi ucigasi din istorie. Nu sunt conservator, dar sunt ingrijorat”, spune in mijlocul acestei pledoarii prof. dr. Manfred Spitzer, psihiatru, psiholog, cercetator in neurostiinte, directorul medical al Spitalului Universitar de Psihiatrie din Ulm, Germania.

„Exista o forma de declin mintal cauzat de suprautilizarea mediului digital la varste fragede”

„Nu am pretentii ca am descoperit o noua cauza a dementei. Dar ideea mea este una simpla. Daca nu iti educi intensiv creierul in primii 25 de ani de viata, incepe declinul. Se intampla ceva in creier si ajungi jos. Exista o forma de declin mintal cauzat de suprautilizarea mediului digital la varste fragede. Termenul ‘dementa digitala’ a fost inventat, de fapt, de medicii coreeni, dupa ce au analizat cazuri de barbati intre doua varste, care au jucat prea multe jocuri pe calculator, iar acum sufereau de pierderi de memorie, depresie, lipsa de concentrare si alte lucruri asociate. Eu folosesc termenul mai precis ca sa arat ca, daca nu ai parte de o educatie buna in tinerete si de un mod general de a-ti educa mintea, daca nu ai acces la muzica, sport, teatru, limbi straine, activitati manuale si tot restul… Cu cat creierul e mai educat, cu atat e mai ferit de declinul timpuriu, dementa.

Tehnologia digitala ne scuteste de efortul mintal. Ne ofera mijloace care se ocupa de treburile mintale. Inainte, ne foloseam creierul, acum folosim smartphone-ul. Daca trebuie sa facem calcule, folosim calculatorul. De cate ori transferi activitatea mintala spre asa ceva, este ca si cum ti-ai transfera energie unui aparat care face totul in locul tau. Nu-ti mai folosesti muschii. E la fel ca atunci cand mergi la sala, fiindca stim ca ni se atrofiaza muschii daca nu-i folosim. La fel se intampla si cu creierul. Daca nu il folosim, nu e bine antrenat. Mai important e ca, in timp ce creierul se dezvolta, trebuie antrenat ca sa-si foloseasca intregul potential. Deci cand in evolutia creierului tanar intervine mediul digital, dezvoltarea lui este afectata puternic. Si trebuie sa stim ce riscuri ulterioare exista. Eu cred ca avem nevoie de evaluarea acestor riscuri si asta este ceva ce nu s-a facut pana acum.

Cazul cel mai important este cel al smartphone-urilor. Adevarate cutite elvetiene ale secolului XXI. Il avem la noi si il folosim de mii de ori. In Coreea de Sud, tinerii il folosesc 5,4 ore pe zi. In Germania, daca intrebi, ti se va spune ca 2 ore pe zi. Daca faci calcule, vei vedea ca 6 ore. Tehnologia digitala si mai ales smartphone-urile sunt folosite enorm si nu s-a facut niciun fel de evaluare a riscurilor. Ar trebui sa abordam foarte serios aceasta problema”.

Diferenta dintre Xbox si smartphone din punctul de vedere al „dementei digitale”

„In primul rand, s-a dovedit ca si din punct de vedere muscular este la fel. S-au facut studii despre aceste console virtuale de tip Wii si concluzia a fost ca miscarea adevarata este mai buna. Anul trecut, odata cu jocul Pokemon, s-au facut estimari care au aratat ca numai in SUA oamenii vor strabate de 148 de ori distanta Terra – Luna, ca va fi o explozie de miscare si toti vom trai mai mult etc. Ei bine, studiile au aratat ca efectul Pokemon asupra sistemului locomotor dureaza 5 saptamani, iar apoi omul ajunge din nou sa nu faca miscare deloc sau sa vaneze Pokemoni cu masina, ceea ce creste numarul accidentelor, inclusiv al celor cauzate de pietoni, fiindca oamenii mergeau cu ochii in telefon. S-au facut multe studii despre asta si s-a dovedit ca efectele nu au fost pozitive, ci negative. Apoi, cu cat petreci mai mult timp la Playstation, cu atat mai putin citesti, canti, iesi in lume… Pare argumentul cel mai putin solid, dar este cel mai puternic: daca petreci mult timp in mediul digital, orice altceva devine neimportant. Si atunci, copiii nostri nu vor mai petrece timpul in mod util lor.

„Daca las telefonul aici si atat, IQ-ul dvs. si al meu scade”

„Sigur, si eu am telefon si stau mult la computer. Ca medic si savant, nu poti lucra fara computer. Dar nu ma joc pe telefon. Nu fac altceva decat sa vorbesc la el si sa-mi citesc e-mailurile. Si de multe ori il tin offline, ca sa nu-mi distraga atentia. De fapt, s-a demonstrat ca, si daca il las aici si atat, IQ-ul dvs. si al meu scade. Chiar daca nu suna. Fiindca suntem cu gandul la el. Trebuie sa faci efort mintal ca sa nu te uiti in telefon. E un efort masurabil si s-a dovedit ca, daca te gandesti la telefon, rezultatul la testele IQ scade. Deci stim ca asta nu e ceva bun pentru capacitatea noastra mintala. Da, ca unealta, smartphone-ul e grozav. Dar trebuie sa-l dam copiilor sa-si petreaca timpul cu el? E periculos, nu trebuie sa facem asta”.

Fila cartii vs. ecranul dispozitivului. Diferenta fundamentala dintre a citi si „a da click”

„Pe un ecran, informatia e trecatoare. Poate fi buna sau nu. Daca intrebi studentii californieni ce fel de materiale vor la curs, 85% vor spune ca prefera sa citeasca din carti. Fiindca asa, sunt siguri ca autorii cartii au facut eforturi ca sa adune acele informatii, apoi au fost editate si cineva a investit bani pentru tiparire. Pe cand, in cazul unui ecran, al unui monitor, orice nebun poate sa scrie orice. E dovedit ca dintr-o carte invatam mai mult. Cand inveti de pe un ‘ecran’, ai tendinta sa citesti in fuga. Cartea asigura o lectura profunda. Citesti si te gandesti la ce ai citit. Pe vremuri, exista ceva numit ‘citit’. Acum, oamenii dau click-uri si nu mai gandesc prea mult. Asa ca a aparut un termen nou, ‘cititul profund’, care inseamna sa citesti si sa gandesti. Sa citesti dand click-uri nu e ceva la fel de folositor precum cititul. Iar cartile sunt numai pentru citit, de aceea sunt mai bune”.

Copiii si lumea digitala. Legatura dintre telefon, vorbire, deficit de atentie, sentimentul lipsei de control

„Depinde de varsta. Un studiu facut pe 7.000 de copii germani a aratat ca, daca mamele au grija de copiii de un an uitandu-se in acelasi timp pe telefon, copiii vor avea mai multe probleme cu somnul, fiindca un copil vrea atentia mamei si, daca ea nu i-o acorda, el va remarca (…) Medicii au gasit o legatura intre mamele care isi folosesc smartphone-urile si mamele care spun ca au o problema sa isi adoarma copiii.

Apoi, mamele le dau telefoanele copiilor intre 2 si 4 ani. 70% dintre mamele din Germania fac asta peste jumatate de ora pe zi. Si cu cat fac asta mai mult, cu atat copilul va vorbi mai greu. Se stie ca micutii nu invata cuvinte de la telefon. Daca ai peste 5 ani, poti invata unele cuvinte de aici. Dar numai unele. Insa copiii mai mici nu invata limba materna asa. Nu invata nimic. Copiii de 2-4 ani care folosesc telefoane invata mai greu sa vorbeasca.

La cei de 7-9 ani apar probleme de atentie, fiindca smartphone-ul le distrage atentia. Iar cand esti mic, trebuie sa inveti tocmai sa te concentrezi asupra unui lucru, fara sa fii distras de ce e in jur. Si cand te joci pe telefon, intervine ceva din diverse parti, vreun dusman care te arunca in aer etc. Si ca sa joci bine jocul, iti antrenezi atentia ca sa fie cat mai ‘neatenta’. Fiindca vrei nu sa te concentrezi aici, ci asupra a tot.

Si asa apare deficitul de atentie.

E ceva demonstrat, nu e o parere. Iar la 13 ani, cu cat copiii folosesc mai mult smartphone-ul, cu atat simt mai mult ca nu isi controleaza viata, ca smartphone-ul a trecut la conducere. Primesc 200 de mesaje cu ‘Acum mananc guma, ce spui?’, ‘Sunt la toaleta, ce zici?’. Toate aceste non-mesaje (…) trebuie sa raspunzi in 3 minute, altfel te pomenesti cu alt mesaj: ‘Ce-i cu tine?!’. Si ti se distrage atentia. Au observat si tinerii germani. S-a facut un studiu asupra copiilor de 8-12 ani. 50% au spus ca smartphone-ul le distrage atentia. 25% au spus ca nu se mai pot concentra din cauza smartphone-ului. Deci s-au plans ca nu e ceva bun in viata lor”.

Frica si presiune in educatie

„Eu am 6 copii. Asa ca stiu ca uneori trebuie sa spui ‘Haide, incearca din nou!’. Mai ales cand e vorba de invatarea unui instrument muzical. Insa am un prieten care si-a presat fiul sa invete vioara, pana cand copilul a vomat pe vioara. In clipa aceea, familia si-a dat seama ca nu era cea mai buna metoda si a incetat sa-l preseze. Nu trebuie sa se ajunga aici. Insa cand apar mici obstacole, copilul trebuie imboldit putin. Dar daca nu ii place, nu poti insista. Unii dintre copiii mei au studiat multe instrumente. Altii, niciunul. Au facut alte lucruri. Daca le dai multe de facut, vor face. Si asta ii ajuta in dezvoltare”.

Computerele din scoli afecteaza negativ invatarea – de la convingeri personale la studii

„Cand scriu carti, imi sustin toate afirmatiile cu dovezi stiintifice. Si daca mi se spune ca nu e adevarat, ca totul merge foarte bine, le cer acelor oameni sa-mi arate studiile care dovedesc asta. Ca om de stiinta, cel mai interesant lucru sunt contraargumentele si dovezile. Intotdeauna iti doresti sa le afli. Din punct de vedere filosofic, de la Karl Popper citire, asta e totul. Ca om de stiinta, vreau sa stiu daca ma insel. Ma intereseaza studiile care arata asta. Am citit o parte importanta dintre argumentele celor care spun ca gresesc. Nu rezistau in fata unei evaluari critice. De exemplu, exista studii care arata ca, daca inveti geografie la computer sau daca vezi un documentar si apoi dai un test la geografie, ai rezultate mai bune cu ce ai invatat de la computer. Nu e un studiu relevant, dar din el se trage imediat concluzia ca e grozav sa inveti de la computer, desi nu asta arata studiul.

Exista multe pareri gresite care afirma ca e bine sa inveti asa.

Insa daca citesti concluziile unor studii amanuntite, si spun asta cu toata responsabilitatea, niciunul nu arata ca folosirea computerelor in scoli e ceva bun. Multe studii arata ca, dimpotriva, ele afecteaza negativ invatarea. E important! Parintii, profesorii si politicienii trebuie sa stie asta.

Germania tocmai va cheltui 5 miliarde de euro ca fiecare clasa de scoala sa fie dotata cu computere si internet. Este reteta perfecta pentru a face copiii germani mai putin destepti si mai putin dornici de invatatura. Cu cel putin 20%!”.

De la tehnologie la boala

„Ganditi-va la efectele secundare ale acestei tehnologii. Nu duce doar la scaderea capacitatii de invatare si a atentiei, ci si la depresie. Cu cat fetele americane petrec mai multe ore uitandu-se pe telefon, cu atat au mai multe tendinte sinucigase. In ultimii 7 ani, numarul sinuciderilor in randul fetelor din SUA s-a dublat. E o problema seriosa. In Marea Britanie, fetele care petrec peste 3 ori pe zi la telefon au de doua ori mai multe sanse sa faca depresie la 18 ani. Studii de anvergura arata ca, cu cat adolescentii folosesc mai mult smartphone-ul, cu atat au mai putina empatie pentru parinti si prieteni.

Smartphone-ul cauzeaza diabet, hipertensiune, fiindca folosirea lui inseamna ca dormi mai putin cu 1-2 ore. Si e important mai ales cat il folosesti inainte de culcare, fiindca are lumina albastra, care suprima melatonina, hormonul somnului. Si cand dormi putin, apare un metabolism pre-diabet. Lipsa somnului e un factor care duce la diabet. Daca eu dorm mai putin, nu conteaza. Nici daca fac diabet acum nu e ceva asa grav, fiindca dureaza decenii intregi sa apara efectele negative. Insa daca faci diabet la 10-15 ani, ai tot timpul sa apara efecetele secundare si ele apar.

Si nu am terminat. Smartphone-ul a inlocuit alcoolul ca principala cauza a accidentelor de circulatie. Trebuie sa stiti asta. Mai mult, stirile false se raspandesc mai repede asa decat adevarul, a demonstrat recent un studiu. Exista tot felul de consecinte negative. Oamenii se ingrasa fiindca se misca mai putin. Prin comparatie, fumatul nu inseamna mai nimic. Nu am vorbit inca despre dependenta. Smartphone-ul cauzeaza si dependenta de alcool si nicotina.

Adunand toti acesti factori, smartphone-ul e unul dintre cei mai periculosi ucigasi din istorie. Am discutat asta cu multi oameni. Le-ati da ceva asa de periculos copiilor cand au 8-10-12 ani? (…)

Bill Gates a spus ca fiica lui nu are acces la asa ceva. La fel a spus si seful de la Apple, ca nepotul lui nu are smartphone, fiindca distruge performantele scolare. Fostul sef de la Facebook a declarat ca smartphone-ul e facut sa induca dependenta, mai ales atunci cand folosesti Facebook-ul. De curand, investitorii Apple au scris o scrisoare spunand ca asa ceva produce dependenta si ca, daca 4 miliarde de utilizatori de smartphone de pe glob dau in judecata Apple cerand daune, Apple va da faliment. Asadar, nu spun doar eu asta si nu sunt conservator. Vorbesc despre riscurile medicale ale folosirii smartphone-ului. Trebuie sa le luam in serios”.

De la „I” („eu”) la iPod, iPhone, selfie, narcisism, lipsa de empatie

Sunt directorul unui spital de boli mintale, asa ca vorbesc cu politistii care imi aduc uneori pacienti. Ii intreb ce s-a schimbat si imi spun ca intotdeauna au existat certuri si batai intre oameni. Dar diferenta e ca acum, chiar daca e cineva care zace pe jos complet nemiscat, ei lovesc in continuare in fata bietului om. Inainte, batausii se opreau cand se ajungea la asta. Aceasta lipsa de empatie este ceva nou. Studiile facute in SUA arata o lipsa completa de empatie in ultimii 10 ani, o crestere a narcisismului, nu mai contez decat ‘eu’. Avem ‘iPod’, ‘iPhone’. Eu am primit un aparat foto de la tata la 12 ani. Imi placea sa fac poze, dar nici nu mi-ar fi trecut prin cap sa ma pozez pe mine!

Nu vreau sa interzic smartphone-urile. Vreau doar sa le arat oamenilor posibilele pericole si riscuri, ca sa ne asiguram mai ales ca nu vor avea de suferit copiii. Caci cu cat esti mai mic ca varsta, cu atat vei suferi mai mult. Parintii si profesorii ar trebui sa stie asta. Trebuie sa luam asta in serios. (…)

In Germania, poti pilota un deltaplan de la 14 ani. Categoric este mai complicat decat condusul unei masini. Dar permisul auto se poate lua de la 18 ani. De ce? Se considera ca trebuie sa fii responsabil ca sa operezi 100 CP. La 14 ani, probabil nu ai responsabilitatea necesara. Dar ca sa folosesti asa ceva…

Acest aparat (n.r. smartphone-ul) e cel mai rau-famat lucru din lume, e cea mai mare scena a crimei din lume. Ca sa folosesti asa ceva, ar trebui sa fii dezvoltat din punct de vedere moral. Am decis deja ca la 14 ani nu esti. Poate trebuie sa decidem daca exista o varsta de la care poti folosi asa ceva, cum e 18 ani la carnetul auto. E ceva rezonabil. Eu as spune ca 18 ani e o varsta buna pentru inceput. Stiu, nu traiesc pe lumea asta”.

Sursa: cuvantul-ortodox.ro.

Recent Posts

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Redacția noastră vă ascultă. Contactați-ne!

Suntem bucuroși să stăm de vorbă. Așteptăm mesajele voastre.

Not readable? Change text. captcha txt
marxismul cultural, institutul tavistock, scoala de la frankfurtalexandru vlahuta, scrisoare
%d bloggers like this: