Teohari Antonescu – Cultul Cabirilor in Dacia (prezentare carte)

cultul cabirilor in dacia, dacia, cultul cabirilor

[vc_section][vc_row][vc_column][mk_image src=”https://culturaromana.ro/wp-content/uploads/2019/04/cultul_cabirilor_in_dacia.jpg” image_size=”medium” lightbox=”true” custom_lightbox=”https://culturaromana.ro/wp-content/uploads/2019/04/cultul_cabirilor_in_dacia.jpg” frame_style=”border_shadow” align=”center”][mk_padding_divider size=”20″][vc_custom_heading text=”Teohari Antonescu – Cultul Cabirilor in Dacia” font_container=”tag:h2|font_size:27px|text_align:center|line_height:2em” use_theme_fonts=”yes”][mk_padding_divider size=”20″][vc_column_text css=”.vc_custom_1555781614034{margin-bottom: 0px !important;}”]„Pe baza unei profunde documentari, ce ne uimeste si astazi, Teohari Antonescu circumscrie – pornind de la sugestiile lui Al. I. Odobescu si de la unele materiale arheologice puse la dispozitia sa de marele scriitor – profilul enigmaticului cult al cabirilor, ce si-a avut epicentrul pe teritoriul vechii Dacii, ii stabileste originea frygo-tracica si-i descifreaza simbolistica, functiile si filiatia cu celelalte religii ale lumii antice.

Monografia exemplara, Cultul Cabirilor in Dacia ofera totodata interesante deschideri catre intelegerea mitologiei romanesti si a unor creatii inconjurate inca de mister precum Miorita sau Calusarii, spre a le cita doar pe cele mai importante.”

I. Oprisan


„Cultul Cabirilor avea, bineinteles, in Dacia, niste particularitati osebitoare, de exemplu cavalerul poarta ca arme in loc de o sacure, un balaur dac. Dar, Cultul Cabirilor, indeobste vorbind, este tot atat de putin special al dacilor precum era si cultul lui Mithras…

Aflarea Cultului Cabiric in Dacia este important, mai intai, fiindca adauga inca o dovada la cele existente asupra tracismului daco-getilor, si daca s-ar dovedi ca basoreliefurile privitoare la el au urmat a se fabrica si sub stapanirea romana, atunci am avea o noua dovada despre staruinta poporatiei dace sub obladuirea romana, deoarece s-ar regasi obiectul cultului ei traitor si in lucrare dupa cucerirea romana.”

A. D. Xenopol


„Antonescu era un elev al lui Odobescu si un elev al domnului Maiorescu, iubit de amandoi si incercand, cu o recunoscatoare admiratie, a se apropia de amandoi. In teza sa despre Cultul Cabirilor, ca si in articolele si publicatiile sale urmatoare, se vede spiritul lui Odobescu: iubirea stilului frumos, cu draperii largi cazand cam lenes si luxul expunerii, al ilustratiei, al ipotezei si reveriei stiintifice.

In felul de a-si face lectiile si chiar in convorbire era vadita inraurirea domnului Maiorescu, fara a degenera in acea jenanta caricatura pe care o afli la altii.

Inchis, timp de douazeci de ani, intr-o viata de familie care-i ajungea, el n-a fost un om de actiune, nici un om de convingeri. Profesorul de arheologie din Iasi traia estetic, intr-o lume a lui, pe care o domina un rece ideal de frumusete eterna.”

Nicolae Iorga

Sursa: dacia-art.ro.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][/vc_section]

Dacă v-a plăcut, sprijiniți Revista România Culturală pe Patreon!
Become a patron at Patreon!
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lăsați un comentariu