Lotus 1000, prezentare lucrare cu Viorica Sarman

Bună dimineața, bună ziua sau bună seara! Mulțumesc pentru invitația de a-mi lua un interviu.

Patrick Matiș: Ce v-a determinat să lucrați acest tablou?

Viorica Sarman: Au fost câteva motive:

  • În primul rând fetei noastre îi plac florile de nuferi, pentru că simbolizează curățenia sufletească.
  • În al doilea rând pentru că în urmă cu aproape 3 ani am lucrat un tablou intitulat Sahasrara (care în sanscrită înseamnă Lotusul cu 1000 de petale). Doar că tabloul respectiv are numai 630 de petale. Cineva apropiat mie mi-a atras atenția delicat. Așa că am hotărât să fac un Lotus care să aibă fix 1000 de petale. Sunt 50 de șiruri de culori, iar fiecare șir are câte 20 de petale.
  • În al treilea rând pentru că în urmă cu cca 2 ani am lucrat un tablou „Cuib rotind de ape” care este mai mic în diametru (are 57 de cm), dar care a plăcut atât de mult mătușii soțului meu încât i l-am oferit cu profit 0 lei. Acel tablou seamănă cu acesta. Mi-a plăcut și mie foarte mult, iar „despărțirea” de această realizare a mea mi-a lăsat un gol în suflet, gol pe care am simțit nevoia să-l umplu.
  • În ultimul rând pentru că de-a lungul timpului floarea de lotus a căpătat numeroase semnificații, simboluri în multe dintre culturile de prestigiu din lume.

PM: Puteți să ne spuneți ce simboluri reprezintă floarea de lotus?

VS: De-a lungul timpului planta a fost considerată divină.

La apusul soarelui floarea se ascunde în apele tulburi (ea crește doar în apele noroiase, mlăștinoase), iar dimineața, când răsare soarele iese la suprafață mai imaculată ca niciodată. De aceea se consideră că floarea de lotus reprezintă renașterea, învierea. spiritul purității.

În cultura hindusă floarea de lotus este considerată simbolul păcii și eternității. De altfel, Brahma, zeul creației la hinduși, apare (se naște) dintr-o floare de lotus.

În cultura budistă lotusul reprezintă răbdare, puritate, iubire, vindecarea de suferință. Buddha apare așezat pe o floare de lotus roz.

În cultura egipteană antică, lotusul era simbolul renașterii. Mărturie în acest sens sunt picturile florii de lotus pe pereții templelor și mormintelor. S-au descoperit chiar și sulpturi ale florii de lotus.

În lume sunt 5 culori de flori de lotus.

Lotusul alb, cel mai răspândit; se spune că înseamnă puritatea minții și a spiritului.

Lotusul roz, simbolizează iluminare.

Lotusul roșu reprezintă inima, dragostea, bunătatea.

Lotusul albastru semnifică înțelepciune și cunoaștere.

Lotusul violet este o floare rară, reprezintă spiritualitatea.

PM: Spuneți-ne câteva cuvinte despre cum ați lucrat acest tablou.

VS: În primul rând trebuie să știți că tabloul este lucrat integral de mine, manual, de la suport, fețe, înfigerea acelor, petrecerea firelor de mătase pe după ace, coaserea căptușelii, agățătoarea, cutia în care îl transport, totul, totul făcut de mine, manual, după o tehnologie proprie pe care o experimentez și perfecționez începând din 1985, când nu exista Internet, de unde să mă inspir sau și mai rău să copiez.

De altfel trebuie să știți că toate lucrările mele sunt unice, sunt creații proprii. Mulțumesc lui Dumnezeu că mi-a dat creativitate și înțelepciunea de a o folosi.

Am creat mai întâi tiparul. La el am muncit apreoape 1 lună (în luna decembrie a anului trecut). Pentru acest tablou tiparul este format din 2 părți distincte. O parte pentru discul central (este un tabel cu foarte, foarte multe cifre), care îmi indică în ce punct următor petrec firul de mătase. Discul central are 96 de cercuri concentrice.

A doua parte a tiparului este o coală mare de hârtie, formată din 48 de coli A4 lipite între ele, cu suprafața identică cu cea a tabloului și pe care sunt tipărite punctele în care am înfipt acele în suport. Punctele sunt stabilite printr-un algoritm de calcul specific acestui tablou. Pe acest tipar se văd cele 1000 de petale.

Am lucrat apoi suportul. Am lipit 8 bucăți de polistiren extrudat cu un adeziv special. Pentru fiecare lipitură am așteptat 24 de ore. Atât are nevoie acest adeziv să se întărească. Sugestia mi-a dat-o fratele meu, după ce am încercat multe variante. Dar cele două părți de polistiren pe care le lipeam odată trebuiau și presate, evident timp de 24 de ore. Dar lipiturile sunt ferme! Doar asta conta!

Apoi am decupat suportul la dimensiunea și forma finală a tabloului. Am folosit un fierăstrău pendular.

Următoarea etapă a fost decuparea catifelei și prinderea acesteia pe spatele tabloului. Am folosit cca 170 de ace simple cu gămălie. A urmat montarea tiparului cu petale, după care am început să înfig acele. Mai întâi pe cele din mijloc, apoi pe cele care delimitează petalele. Sunt în total 15600 de ace cu gămălie sferică din sticlă albă și 100 din sticlă galbenă. Acele sunt import Germania.

Am lucrat discul central, urmând strict tiparul. Apoi am trecut la umplerea câte unui șir a câte 20 de petale. Umplerea cu mătase se realizează astfel încât nervurile petalelor să imite nervurile unei petale reale de floare. Ca să ajung la această variantă am încercat mai multe. Am căutat o soluție cât mai estetică, specifică acestui tablou. Fiecare șir are o culoare bine definită. Sunt 50 de astfel de șiruri. Prea multă matematică, nu? Totuși, am văzut că există multă matematică în natură – vedeți Șirul lui Fibonacci – floarea soarelui, cochilia melcului, conurile de brad, ananasul și multe altele.

În total am lucrat aproape 1 an, în medie cam 3-4 ore pe zi. Dar am pus mult suflet în creația aceasta, ca de altfel în toate lucrările mele.

O atenție specială a trebuit să o acord agățătorii, având în vedere greutatea tabloului (4,2 kg). Soluția folosită de mine la celelalte tablouri nu a funcționat, așa că a trebuit să gândim un sistem care să susțină tabloul de jos, sub căptușeala din spatele tabloului. Am spus „gândim” pentru că a fost un brainstorming între mine, soțul și fratele meu.

PM: Ce ne puteți spune despre culorile folosite?

VS: Am folosit culorile curcubeului. Este bine să lămuresc motivația mea de a folosi aceste culori. De altfel nu este singurul tablou pe care l-am creat utilizând aceste culori. Mai sunt: Sahasrara, Culorile trăirilor, Cuib rotind de ape, Perspectivă, Chakra Coroană, Floare, Curcubeu.

Consider că sunt culorile lui Dumnezeu. Uitați-vă vă rog la curcubeul de pe cer, imediat după ce nu mai plouă. Culorile se întrepătrund. Nu există o delimitare clară între culori.

Acum, dacă vă uitați la acest tablou o să vedeți că fiecare șir de petale are în compunere un fir din culoarea precedentă și un fir din culoarea următoare. În felul acesta culorile se întrepătrund și în tablourile mele.

Fiecare petală are 12 straturi de fir de mătase, în cea mai mare parte a suprafeței ei, iar la margini doar 8, respective 4 straturi de fire de mătase. Am folosit 10,6 km de fir de mătase.

PM: De unde știți că aceasta este lungimea firului de mătase? Doar nu ați măsurat 10,6 km de fir!

VS: Bineînțeles că nu! Am măsurat doar câți metri intră într-un șir de petale, folosind un singur fir. Lungimea aceasta am dublat-o, pentru că am lucrat concomitent cu câte 2 fire, apoi am înmulțit cu 50 (câte șiruri există). Pentru centru a fost și mai simplu. A fost suficient să măsor diametrele celor 96 de cercuri, apoi, folosind formulele învățate la geometrie, am calculat lungimea firului de mătase galbenă. În final le-am adunat.

Eu lucrez aceste tablouri din 1985. Mi-am perfecționat tehnica în mod continuu, utilizând materiale diferite, care să satisfacă din ce în ce mai bine scopului final, acela de a prezenta un tablou din ce în ce mai frumos, mai rezistent în timp, care să încânte privirea și să sensibilizeze sufletul.

Păstrez și azi acel tablouaș lucrat în 1985 și de care sunt foarte mândră, dar care bineînțeles nu arată (acum) nemaipomenit, dar l-am lucrat cu materiale care mi-au fost atunci la îndemână.

Dar am acasă un tablou lucrat în urmă cu cca 10 ani și care este în stare perfectă.

Întreținere

Pentru a îndepărta praful depus pe tablou, procedați conform:

Este bine să nu atingeți firele de mătase cu mâna sau cu alte obiecte, pentru că le puteți agăța. Firele nu se rup ușor deoarece sunt fire de mătase de broderie, rezistente, dar se pot întinde și veți strica designul tabloului. Sub nicio formă nu scoateți acele. Un singur ac scos distruge iremediabil tabloul.

Amplasare

Pentru a-l pune în valoare, este bine să amplasați tabloul într-un loc luminos, unde lumina să cadă pieziș pe suprafața tabloului. Firele delicate de mătase reflectă lumina, dând tabloului un aspect aparte, deosebit de plăcut.

Dacă v-a plăcut, sprijiniți Revista România Culturală pe Patreon!
Become a patron at Patreon!