andra ursuța

Andra Ursuța, un sculptor de relevență internațională trăiește și sculptează la New York

Dacă pictorul Adrian Ghenie e un nume uriaș pe plan internațional, în arena sculpturii o aveam pe Andra Ursuța a cărei expoziții sunt semnalate de mari portaluri sau reviste de artă. Originară de orășelul vestic Salonta, din anul 2000, Andra Ursuța trăiește și sculptează în New York.

O parte din articole surprind expoziția ei din perioada 24 iunie – 31 octombrie, din Grecia, intitulată „Apocalipsa acum și atunci”.

Fundația DESTE pentru Artă Contemporană are plăcerea să prezinte ‘Apocalipsa Acum și Atunci’, o expoziție solo a artistei române Andra Ursuța. Expoziția a fost deschisă la Spațiul de Proiecte al Fundației de pe insula Hydra, între 24 iunie și 31 octombrie 2025. Aceasta marchează prima expoziție majoră a Ursuței în Grecia.

Ursuța se inspiră din limbajul vizual și strategiile de expunere ale muzeelor ​​arheologice pentru a inventa artefacte faux-istorice aparținând unei civilizații dispărute, ale cărei relicve par să vorbească despre anxietățile prezentului nostru. Atât familiare, cât și absurde, artista expune fragmente de sculpturi și detritusuri de studio care au fost succesiv construite și distruse cu instrumente analogice și digitale. Aceste lucrări explorează istoria creării de obiecte și a sculpturii și modurile în care acest sistem de cunoaștere și speculație derivat manual a ajuns să modeleze lumea noastră vizuală. Apocalipsa Acum și Atunci cufundă spectatorii într-o istoriografie trunchiată, unde tropi antici aparent familiari, apodobi grotești și figuri de bronz cicatrizate plutesc între arheologie și ficțiune.

Expoziția prezintă Desolation Ware, o nouă serie de sculpturi din bronz turnat în ceară pierdută. Inspirate parțial de obiecte de artă decorativă și design interior, formele sunt accesorii distilate ale incertitudinii existențiale: un platou monstruos cu șerpi care ies dintr-o cască de bicicletă pentru a invoca o Gorgonă; un ulcior zoomorf care prezintă elemente peisagistice dintr-un deșert pre-renascentist – genul de loc în care Sfântul Anton ar fi putut fi hărțuit de demoni; un scaun care seamănă cu un tron ​​ortopedic sau cu îmbrățișarea unei fecioare de fier; un transportor de fluide corporale care anunță insuficiența organelor. Apelând la mediul artistic clișeic al bronzului turnat cu patină verdeață, Desolation Ware abordează și concepțiile greșite din istoria artei, cum ar fi înțelegerea falsă a sculpturilor clasice ca fiind inițial albe, când, în realitate, erau policrome, și examinează modul în care aceste erori pot deveni forțe generative importante”, se arată, de pildă, pe davidzwirner.com.

Un amplu articol în limba română a fost publicat în luna ianuarie a acestui an de portalul BihorJust „Andra Ursuta, fiica unui profesor de istorie din Salonta, star în New York. Și-a sculptat casa în care a copilărit”.

Dacă v-a plăcut, sprijiniți Revista România Culturală pe Patreon!
Become a patron at Patreon!
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *