Cristian Horgoș – ICR încă plătește ieșiri preferențial peste hotare
Recent, un director din subordinea Ministerului Investițiilor a fost demis și mai mulți angajați sunt cercetați disciplinar, după ce au organizat excursii pe Coasta de Azur și în Cipru din bani europeni.
Astfel de norme nu se aplică însă și la Institutul Cultural Român – ICR.
Deși premiată doar la nivelul filialei județene a Uniunii Scriitorilor din România, dar fără premii naționale ale USR, scriitoarea Cesereanu pare o preferată a evenimentelor ICR.
Iată câteva articole în acest sens, publicate chiar de ICR:
– „ICR susține participarea României la Congresul Internațional PEN de la Cracovia” (2 septembrie 2025).
În propriul articol semnat de doamna Cesereanu, aceasta subliniază din start:
„Călătoria noastră la Cracovia a fost sprijinită financiar de Institutul Cultural Român din București.”
De subliniat că doamna Cesereanu nici măcar nu a participat la Cracovia la un eveniment marca ICR ci la un eveniment al ONG-ului unde este președintă.
– „Scriitorii Ruxandra Cesereanu și Cosmin Perța participă la Conferința Internațională PEN de la Bled, cu sprijinul ICR” (18 aprilie 2024).
– „Poeta Ruxandra Cesereanu la Ziua Mondială a Poeziei la Roma” (20 martie 2024), „Miercurile literare la Accademia di Romania in Roma”.
– „Persecuţie şi rezistenţă. Vasile Cesereanu, un preot greco-catolic în dosarele de urmărire de către Securitate”. Conferinţe de Ruxandra Cesereanu şi Domiţian Cesereanu (21 septmebire 2017).
– ICR Viena a lansat, în „Wiener Secession”, volumul „DIVAN” (19 martie 2013).
– Scriitorii Florina Ilis, Ruxandra Cesereanu și Florin Lăzărescu în dialog la Paris.
– „România la cea de-a XXIX-a ediție a Salonului Internaţional de Carte de la Torino” (12-16 mai 2016).
– Ruxandra Cesereanu, Venezia dalle vene viola, traduzione e prefazione di Giovanni Magliocco (Aracne);
Din știrea „Reacție la un articol mincinos”, se înțelege că doamna Cesereanu a fost membră, în 2023, într-un juriu desemnat de ICR. Din știre lipsește însă comunicatul reclamantei Doina Ruști:
„Vinovați, dar cu gura mare. Scriitori, trimiteți‑vă nevestele în funcții ICR, ca să primiți finanțare pentru traducerea cărților! E perfect legal și moral.” (2023-11-03)
Comunicatul Doinei Ruști (autoarea Dicționarului de simboluri din opera lui Mircea Eliade) care incriminează ICR poate fi citit aici.
O poziție oficială a ICR privind cele semnalate de doamna Ruști a fost publicată aici.
Poziția ICR față de acest articol
„Schița de articol transmisă pornește de la premise eronate și nu reflectă realitatea atât în ceea ce privește titlul (ajustat întretimp – nota red.) cât și afirmațiile din text. Institutul Cultural Român respectă în mod riguros toate normele și reglementările în vigoare. Orice participare sprijinită de ICR la evenimente culturale internaționale se desfășoară strict în cadrul legal aplicabil. Conform legii de funcționare, unul din obiectivele de funcționare ale Institutului Cultural Român este ‘facilitarea dialogului și a colaborării atât a personalităților, cât și a comunităților culturale și științifice românești cu parteneri din lumea întreagă’ (Legea nr. 356/2003, art.3 lit.e). Activitățile ICR se încadrează în această misiune. Scriitoarea Ruxandra Cesereanu nu este și nu a fost niciodată angajata Institutului Cultural Român. Ne rezervăm dreptul de a utiliza toate mijloacele legale pentru apărarea prestigiului instituției în situația în care în spațiul public sunt propagate informații false sau formulate cu rea credință, așa cum s-a întâmplat și în articolele semnate de doamna Doina Ruști, la care faceți referire.”
Despre poeta Ruxandra Cesereanu
Din articolul următor, scris pe 2 septembrie 2025 despre un eveniment poetic de la Roma, aflăm despre invitata Ruxandra Cesereanu că:
„A inventat termenul ‘delirianism’ pentru a descrie o poezie care transformă o experiență semi-psihedelică în imagini și texte impregnate de memorie și rebeliune”.
La pagina 565 a cărții sale „Narcotice în cultura română. Istorie, religie și literatură”, autorul Andrei Oișteanu încearcă să-i facă un portret mai pe larg:
„Poeta clujeană Ruxandra Cesereanu a beneficiat în anii 1999‑2000 de o bursă Fulbright la Columbia University din New York, cu tema Political Torture in the 20th Century (475). Trip‑ul experimentat prin New York a fost, în termenii ei, ‘ca o minge de foc în cerebel’. Trăindu‑şi peripeţiile precum Alisa în Ţara NewYorkeză, Ruxandra Cesereanu îşi intitulează explicit capitolul aventurii din insula Manhattan: În care Alisa delirează psihedelic (Tricephalos, 2002). ‘Sfârşesc astfel – conchide scriitoarea –, încolăcită înăuntrul uterului cu zgârie‑nori, năucită de zdrenţele sale iluminate în care am halucinat fericită şi furioasă totodată, percheziţionată până la sânge de reveriile cu buzunarele găurite, drogată cu atâtea orbiri de‑o clipă, dar fără beţii şi fără false jurăminte, doar cu o demenţă de neon pâlpâind în creier, scormonită de haşişul propriei mele nelinişti cu bănuţi de aramă la gât…’. ‘Delirul psihedelic’ trăit la New York (1999‑2000) a precedat manifestul ‘delirionismului’ şi al ‘poemului delirant’ – o ‘alterare intensă a realităţii’, definită de Ruxandra Cesereanu prin ‘asociaţionism toxicoman’, ‘transă de tip şamanic’, ‘trauma imaginilor’, ‘suprasinestezie’, ‘somnambulism bruiat’. Nu este întâmplător faptul că în acea perioadă Ruxandra Cesereanu a publicat cartea ‘Deliruri şi delire. O antologie a poeziei onirice româneşti’ (Paralela 45, 2000). În volumul Oceanul Schizoidian (publicat în 1997 în SUA şi în 1998 în România), Ruxandra Cesereanu îl omagiază pe poetul‑şaman Jim Morrison (The Doors) în ‘poemul psihedelic’ Jim călăreşte şarpele: ‘Şarpele fumează marijuana,/ nu mă lăsaţi aici, voi, târfe care vă daţi jos ciorapii negri,/ eu sunt Jim./ Umbra lumilor spartă‑i de păsări de noapte,/ drogaţii ling soarele violet sub care vom muri’.”
A consemnat pentru dumneavoastră Cristian Horgoș.






Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!