Lucian Ciuchiță – Circul Bolovan
Se spune că orice națiune care se respectă are un Parlament, o Academie și un Circ Național. La noi aceste instituții au fuzionat demult, într-un experiment unic în lume, dar abia de curând s-a desăvârșit capodopera.
Noi, publicul cu mintea prinsă în sacul cu floricele, eram cât de cât mulțumiți de vechiul Circ de Stat. Mai scârțâia, mai mirosea a paie ude și democrație strânsă cu șnurul, dar aveai ce vedea: lei mândri, cămile bătrâne cu patru pașapoarte, girafe visătoare care-și plimbau gâturile prin înalte sfere și un trapez de unde se mai cădea, dar cu onoare.
Dar vremurile s-au schimbat. Deficitul nu e doar bugetar, ci și moral. În acel gol de rușine și conștiință s-a strecurat Circul Bolovan – un spectacol ambulant de prost-gust, sponsorizat de trădare și visuri globaliste.
Leul, mândrul rege al savanei de carton, a murit discret, de bătrânețe și singurătate. L-au găsit într-o cușcă, privind un afiș cu Statuia Libertății. În locul lui, au adus o trupă de hiene. Îmblânzite, zic ei, la prestigioasa Școală de Drepturi ale Idioților de la Bruxelles, unde nu se latră fără diplomă și se râde numai în franceză.
Girafa și cămilele, speriate de impozitele progresive și căldura morală a continentului, au fugit în Dubai, unde fac modeling pentru șeici. În schimb, au fost aduse:
Cea mai urâtă femeie din lume și o echipă de clovni de tip nou, specializați în jonglerii cu adevărul și aplauze înregistrate.
Cel mai puternic om al circului, care ridica deasupra capului Constituția și o lăsa jos fără să o rănească, a fost înlocuit cu cel mai nătâng – un titlu greu de obținut în actualul context, dar omul nostru a fost persistent și consecvent în inepție.
Ursul dansator, simbol al echilibrului între instinct și artă, a fost înlocuit cu cinci măgari. Nu pentru acrobații, ci pentru simetrie și pentru capacitatea lor de a rage la nimic, zi și noapte. Publicul, ușor confuz, crede că sunt ecouri din talk-show-uri.
La trapez, a apărut un artist deosebit: face salturi fiscale spectaculoase, dispare din off-shore-uri și reapare în Panama, fără plasă de siguranță, dar cu protecție politică.
Iar înghițitorul de săbii a fost înlocuit cu înghițitorul de bani. Nu orice bani! Bani din taxe și impozite, cu TVA și penalități incluse. Le înghite metodic, cu sos birocratic și râgâieli de expert.
Dar piesa de rezistență? Marionetele sorosiste! Se mișcă sincron, râd la comandă și se laudă în gura mare că sunt cei mai titrați clovni din Univers, cu masterate în Retorică de Circ și diplome în „Dansul pe cadavrele valorilor”.
Circul Bolovan nu e doar un spectacol. Este o sinteză a epocii noastre, un spectru tragicomic în care animalul politic, clovnul intelectual și marioneta ideologică joacă împreună o farsă cu bilete gratuite, dar preț plătit în iluzii.
Iar noi? Noi suntem publicul captiv. Priviți bine cortina: nu se mai ridică. Se închide peste o lume care a uitat că râsul e sănătos doar când nu e singura formă de protest rămasă.
(Acesta este un pamflet)
A consemnat pentru dumneavoastră Lucian Ciuchiță.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!