Cristian Horgoș – Costumele de balet a lui Brâncuși aprind imaginația „telepaților”
Așa cum și unii români cred că opera de căpătâi, triplul ansamblu monumental de la Târgu Jiu, chiar ar emite energii, se înmulțesc vocile din străinătate care afirmă că unele creații de coregrafie a lui Brâncuși ar fi „amplificatoare de telepatie”. (Ca paranteză, am arătat în două articole** ale României Culturale că, personal, văd în Coloana Infinitului semnficații mai profunde decât cea de eventuală antenă radio).
Revenind la „telepatii” se știe, într-adevăr, că nu doar Salvador Dali s-a exprimat artistic în coregrafia de balet, ci și Constantin Brâncuși.
Iar povestea costumelor de balet ale lui Brâncuși care inundă acum internetul e într-adevăr una interesantă.
Muza lui Brâncuși, balerina Lizica Codreanu a studiat baletul clasic cu doamnele Valadina şi Nijinska dar a simţit că mişcările clasice erau prea puțin pentru ea. Viziunea ei despre poveştile spuse de trup era avangardistă. Era influenţată de anturajul ei modernist, de discuţiile până noaptea târziu cu Brâncuşi, Tristan Tzara, Sonia Delaunay, Man Ray şi înţelegea că şi baletul începea să ia un alt drum, inovator.
Dealtfel după o incursiune experimentală în India, cum la fel au procedat și Eliade și Brâncuși, Lizica va deschide primul centru de Hatha Yoga din Paris, despre care scriu revista Vogue şi Mircea Eliade, în Memoriile sale.
În 1922, sculptorul Brâncuși a confecționat costume de dans pentru Lizica Codreanu, a pus Gymnopediile muzicologului Erik Satie la picup și a invitat-o pe aceasta să creeze un dans în atelierul său, printre sculpturi. Toată acțiunea a fost documentată de Brâncuși cu ajutorul unui aparat Thornton Pickard cu burduf și cremalieră, rezultând un număr de șapte imagini.
Una dintre imagini a fost vândută în cadrul unei licitații cu o sumă record, devenind cea mai scumpă fotografie românescă din toate timpurile.
În ultima vreme, pe o serie de site-uri și grupuri de Facebook se avansează o ipoteză demnă de filme science-fiction.
„Un subiect puțin cunoscut în domeniul cercetării paranormale este suprapunerea destul de constantă dintre artă și încercările psihice, în special în avangarda anilor 1920. Opera de design a lui Constantin Brâncuși este considerată de moderni doar artă. Cu toate acestea, căștile sale speciale au fost concepute pentru a amplifica transmisiile telepatice, așa cum vedem în aceste fotografii fascinante. Subiecții cu abilități telepatice de nivel scăzut puteau, cu această cască telepatică, să proiecteze gânduri în stratosferă, unde puteau sări și apoi, folosind rotația Pământului, să călătorească spre vest. Alternativ, conul frontal și posterior putea folosi câmpul magnetic al Pământului ca strat de transmisie. Aplicarea cu succes a acestor amplificatoare telepatice a trimis un gând cu precizie până în India”, se arată pe grupurile de Facebook „Belle Epoque to Art Deco” respectiv „History of Art”.
Aceeași idee năstrușnică e propagată, de pildă, și de site-uri precum snapshotsofhistory sau the-paradigm-web sub titlurile „Amplificatoare telepatice ale anului 1920 – Paris”.
Adevărul e că acele „căști” sunt inspirate și din alte creații ale lui Brâncuși, după cum se poate vedea din fundalul pozelor.
Iar imaginația aprinsă a unor pasionați de telepatie nu ar trebui să interfereze cu adevăratele gânduri care au stat în spatele creației magistrale a lui Brâncuși.
Cât despre avangardiștii contemporani cu Tristan Tzara, s-a dovedit că aveau idei vizionare, dar ancorate în realitate. Merită să amintim, bunăoară, lucrarea „Microcosmos și macrocosmos între academie și avangardă – Note despre corespondența editorială dintre Carl Einstein și Fritz Saxl (Biblioteca Warburg)”.
Note:
*Coloana Infinitului, posibilă cheie spre Teoria Universală: https://culturaromana.ro/cristian-horgos-coloana-infinitului-posibila-cheie-spre-teoria-universala/.
*Să descifrăm cimilitura de la Târgu-Jiu a lui Constantin Brâncuși: Poarta Sărutului, Coloana Infinitului și Masa Tăcerii și Fizica Cuantică: https://culturaromana.ro/cristian-horgos-sa-descifram-cimilitura-de-la-targu-jiu-a-lui-constantin-brancusi-poarta-sarutului-coloana-infinitului-si-masa-tacerii-si-fizica-cuantica/.
A consemnat pentru dumneavoastră Cristian Horgoș.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!