Cristian Horgoș – Deculturalizarea școlii prin polarizarea Evaluării Naționale
E straniu ca un adolescent sau o adolescentă care își dorește să urmeze un profil de bio-chimie în liceu să nu aibă parte de niciuna din aceste probe la capacitate. La fel, absolvenții de clasa a VIII-a care se simte atrași de profilul uman nu dau probă de examen din Istorie la Evaluarea Națională. Într-adevăr, la liceele tehnologice încă nu este concurență dar oricum lipsește și acolo o probă din fizică.
Unde s-a ajuns prin centrarea Evaluării Naționale strict pe matematică și limba română? Scade drastic interesul copiilor pentru restul materiilor școlare. Profesorii de matematică și limba română devin un fel de semi-zei în gimnaziu și au parte de meditații din abundență. La destule școli a devenit o practică să se renunțe tacit la „ore neimportante” pentru a se face în locul lor matematică sau română în ideea că reputația școlii va avea de câștigat în clasamentele Evaluării Naționale. Evident, de pildă cu o fușereală a Istoriei României, orizontul cultural al tinerei generații se restrânge drastic.
Chiar nu sunt împotriva ecuațiilor și geometrie, am zece ani ca fost profesor de matematică-informatică și știu că de la un anumit nivel matematica are frumusețea ei.
Dar la gimnaziu mulți copii ajung la un nivel de saturație, în loc să fie atrași de materiile de bază surplusul de concentrare pe ele conduce fix la opusul obiectivului. Când li se bagă cu pâlnia matematica în cap unii ajung chiar la o senzație de greață.
Nu toți copii pot fi și nici nu trebuie evaluați strict în funcție de nivelul de apetență pentru matematică, după un model gen „Patul lui Procust”.
Dacă vi se par exagerate cele de mai sus, lecturați un articol publicat recent pe baza un studiu sociologic tutelat de un profesor universitar de sociologie, fost senator în Parlamentul României.
Titlul e elocvent: „Studiu sociologic pe elevii din clasa a VIII-a din Bihor – Școala îi face tot mai nefericiți”.
Un singur sub-titlu aș evidenția din articol: „90% dintre elevi iau meditații la matematică și 78% la limba română”. Aceasta nu e neapărat rău, dar ar fi mai echilibrat să se ia mai ceva mai puține meditații la aceste „materii de bază” și să se ia în schimb mai multe meditații la Istorie, Biologie, Chimie, Informatică, Fizică…
A consemnat pentru dumneavoastră Cristian Horgoș.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!