Mihaela Fășie Cudalbu – Un voiaj pianistic de excepție: De la București la Toronto, cu Antonia de Wolfe
Printre stelele muzicii clasice ale comunității române din Toronto, o pianistă de excepție mi-a atras atenția nu doar prin vigurozitatea și forța interpretării artistice dar și iubirea de tot ceea ce este românesc – nesimulată, naturală și plină de grație – în ciuda unei foarte timpurii separări de țara natală: Antonia de Wolfe. Când am avut șansa de a o asculta interpretând Bourrée din Suita Nr. 2 de George Enescu la Ziua Eminescu pe 25 ianuarie 2024 (organizată de către Consulatul României și revista Observatorul la Toronto) am realizat că întâlnisem un muzician complex și (după cum aveam să aflu mai târziu) cu o carieră artistică extinsă în timp și spațiu.
Formată de la o vârstă fragedă la școala muzicală românească datorită unor profesoare recunoscute (Ada Ulubeanu și Ludmila Popișteanu), Antonia de Wolfe și-a urmat familia la Moscova (unde obținuseră un contract la Institutul de Fizică) la numai 12 ani; o călătorie deloc ușoară, considerând schimbarea de cultură și mai ales de limbă. Admisă imediat la Școala Centrală care aparținea de Conservatorul Piotr Ilici Ceaikoski, Antonia a parcurs 5 ani de studii muzicale, despre care își amintește cu plăcere și ușoară nostalgie: „Educația muzicală la Moscova era pe vremea aceea foarte tradițională. Se punea accentul pe studierea compozitorilor clasici ca Bach, Mozart, Beethoven și a marelui repertoriu romantic. Îmi amintesc că am fost obligată să învăț toate fugile de Bach în decursul primului an, ceea ce a ajutat enorm la formarea mea ca pianist.” (din interviul pe care Antonia mi l-a acordat pe 21 Octombrie 2024)
O nouă mutare a familiei, de data aceasta la Roma, oferea pianistei șansa extraordinară de a fi admisă la Academia Națională Santa Cecilia din capitala Italiei – una dintre cele mai vechi și prestigioase instituții muzicale europene, fondată în secolul XVI de către Vatican.
„Academia Santa Cecilia avea pe atunci o tradiție; foarte rar intrau la studii persoanele feminine. Când am fost admisă am avut o concurență mare din toate colțurile lumii, Israel, America, majoritatea fiind artiști deja formați de 25 sau chiar 30 de ani. La numai 19 ani am fost singura fată admisă din cei 95 de concurenți pe cele 5 locuri existente la pian în acel an. Dincolo de impactul cu un alt tip de cultură și o altă limbă străină, studiile la Santa Cecilia au adăugat Antoniei de Wolfe o nouă paletă interpretativă care avea să o urmărească toată viața; Profesorul meu de pian de la Roma, Sergio Perticaroli m-a forțat practic să învăț sonata pentru pian numărul 3 de Prokofiev în doar o săptămână, un tur de forță care însă mi-a arătat că am o înclinație către muzica secolului XX. Iar acesta a fost doar începutul, de unde am dezvoltat o adevărată pasiune pentru creația acelei perioade; astfel am ajuns să includ în repertoriul meu permanent piese de Hindemith, Gorecki, Schnitke, Ravel, Debussy și nu în ultimul rând, Enescu. Aș dori de asemenea să amintesc aici cursurile Mozarteum Hochschule für Musik, Salzburg, Austria, unde am studiat cu același profesor italian.”
Și totuși „aventura” muzicală a pianistei române nu s-a oprit aici, cursul vieții ducând-o în decada anilor 90 în Canada unde, la scurt timp după emigrarea întregii familii, a urmat completarea studiilor la facultatea de muzică a Universității Toronto (UofT). Pe lângă cei doi ani de masterat, Antonia de Wolfe a trebuit să recupereze încă 2 doi ani pentru că – deși celebră în întreaga lume – Academia Națională Santa Cecilia nu avea încă statut de universitate la acea vreme. Studiile au urmat în paralel cu munca de pedagog muzical (fiind angajată ca profesor de pian imediat după sosirea în Canada) și corepetitor de operă, pianista amintindu-și cu mare dragoste de colaborările cu baritonul David Barjaved ori tenorul Michele Strano. În perioada studiilor a beneficiat de instrucțiunile unei profesoare renumite la UofT (Universitatea din Toronto), pianista de origine română Marietta Orlov (1932-2020), recipient al Order of Canada din partea Guvernatorului, și în paralel membru al corpului de profesori ai celebrei școli muzicale Glenn Gould din Toronto. (Este de amintit aici că pianista a fugit din România în anii 70 împreună cu soțul ei, renumitul violoncelist Vladimir Orlov, realizând o carieră de excepție la Viena și mai apoi la Toronto).
„Marietta Orlov a fost una dintre celei mai consacrate personalități muzicale pe care am avut șansa a le cunoaște în Canada. Flerul ei pedagogic și o intuiție remarcabilă i-a spus că muzica secolului XX este cea mai potrivită alegere, așa că mi-a destinat piesa Musica Ricercata de György Sándor Ligeti (compozitor maghiar născut în România); o piesă în stil contrapunctic minimalist, complicată și necesitând forță și virtuozitate. Am iubit-o necondiționat și am plâns-o la memorialul din 2022 unde toți studenții ei au participat.”
Repertoriul pianistei Antonia de Wolfe este o sumă considerabilă de lucrări din toate timpurile, de la concertele lui Johann Sebastian Bach, Ludwig van Beethoven, trecând prin partiturile lui Frederic Chopin la muzica secolului XX (deja amintită), combinând o paletă stilistică extrem de variată și de dificultăți ridicate. Cât despre legătura ei spirituală cu muzica românească și în special cea semnată George Enescu, artista mărturisește:
„L-am descoperit pe Enescu mai târziu în viață, deși aparține aceleiași școli pariziene ca Debussy ori Ravel. Dar m-am îndrăgostit de muzica lui pentru că este extrem de complexă, aproape orchestrală. Creația sa pianistică este foarte largă, stilul e unic, cu influențe impresioniste, armonii și policorduri ingenios combinate cu moduri populare și infuzii folcorice. Îl consider un mare neîndreptățit pentru că nu este inclus în nici un curriculum sau sylabus în America de Nord. Eu sunt și profesor al Royal Conservatory of Music (RCM) din Toronto și în această calitate aș dori să îi văd lucrările listate în repertoriul obligatoriu pentru nivelele superioare ale examinărilor RCM.”
Colaborările cu muzicieni și orchestre de-a lungul întregii cariere muzicale a pianistei Antonia de Wolfe cuprinde o listă considerabilă de dirijori pe care, din lipsă de spațiu am redus-o la cele mai importante nume pe care ea le-a dorit incluse: Maestrul Sabatino Vacca (Cambridge Symphony Orchestra sau Milton Philharmonic Orchestra), Maestrul Kristian Alexander (Kindred Spirits Orchestra), și nu în ultimul rând, regretatul Maestru Kerri Stratton (Toronto Concert Orchestra) care a trecut în neființă neașteptat și prea devreme. Aparițiile-i scenice au inclus câteva dinte cele mai renumite scene din București, Moscova, Roma, Paris, Salzburg, sau Toronto.
Întrebată despre planurile de viitor, pe lângă continuarea carierei de pedagog (încununată recent de admiterea la UofT a unuia dintre studenții ei), Antonia pregătește două recitaluri de excepție, ambele legate de rădăcinile ei române. Concertul din 30 noiembrie 2024 este destinat celebrării Zilei Naționale a României, cu un program incluzând integrala Suitei Nr. 2 de George Enescu (alături de piese de Sigismund Toduță, Claude Debussy etc.). Ceea ce este interesant, recitalul propune un duel pianistic cu celebrul muzician de jazz româno-canadian Gia Ionesco prezentat într-un articol anterior (https://culturaromana.ro/mihaela-fasie-cudalbu-din-diaspora-culturala-romano-canadiana-in-sonoritati-de-jazz-cu-gia-ionesco/).
Iar ziua Mărțișorului aduce pe 1 martie 2025 integrala valsurilor lui Chopin (de la a cărui naștere se vor împlini 215 ani), într-o excepțională încercare de a-l rememora pe pianistul român Dinu Lipatti, „pe care l-am admirat imens, și i-am ascultat de nenumărate ori pe casete audio ultimul recital cu valsurile lui Chopin. Îmi doresc ca acest eveniment să fie un omagiu adus celui mai bun pianist pe care România l-a avut vreodată, și sper să mă pot ridica la înălțimea staturii sale de artist în acea seară. Toți românii din Toronto, și nu numai ei, sunt invitați să mă asculte în aceste două evenimente muzicale și le mulțumesc anticipat pentru participare.”
Pentru o personalitate care a acumulat de-a lungul anilor o cultură muzicală și lingvistică atât de diversă, Antonia de Wolfe și-a păstrat nealterat spiritul pur românesc și dragostea de pământul natal; a onorat cu grație orice eveniment cultural românesc la Toronto, fapt pentru care Directorul revistei Observatorul, domnul Dumitru Popescu, i-a înmânat vineri 1 noiembrie 2024 Diploma specială de merit pentru dedicație, pasiune și profesionalism. Iar acum, cititorii României Culturale sunt invitați să admire virtuozitatea pianistei românce din Toronto, Antonia de Wolfe și să afle mai multe despre ea vizitând website-ul: https://antoniade Wolfe.ca/about/.
A consemnat pentru dumneavoastră de la Toronto,
Mihaela Cudalbu
Muzicolog și Profesor de Muzică