Mircea Platon – Solutia este revenirea la invatamantul de tip clasic

Mircea Platon – Solutia este revenirea la invatamantul de tip clasic

Mircea Platon - Solutia este revenirea la invatamantul de tip clasic

Rolul invatamantului este acela de a obisnui elevul, studentul, cu structurile civilizatiei noastre. Scoala s-a nascut ca rod al civilizatiei. Ideea de a destructura si „reforma” la nesfarsit invatamantul romanesc este una care va priva pe beneficiarii lui, cei care maine vor conduce aceasta tara, in cazul in care vor mai ramane pana la maturitate in ea, de bazele si criteriile unor judecati corecte, sigure, obiective.

Recent, un expert britanic in edu­catie, ajuns la Bucu­resti, a declarat ca Romania nu poate sa traiasca in secolul XXI avand un sistem de invata­mant care vine din secolul al XIX-lea. Am studiat si predat atat in tara, cat si in Occident suficienti ani pentru a ma pronunta in acest domeniu. Toate marile scoli din Anglia, atat universitatile, faimoasele Oxford si Cambridge, cat si colegiile importante din Albion, Yeaton, Manchester, York, ai caror elevi ii dau la maturitate pe premierii Marii Britanii sunt construite si functioneaza din punct de vedere educational pe tiparele secolului al XIX-lea.

Rolul scolii nu este de a asigura fericirea individului

Scoala nu ocupa in viata celui care vine sa invete locul pe care-l are familia. Nu putem sa-i cerem profesorului sa ia locul mamei si al tatalui nostru. Nu putem face o scoala conforma cu vremurile pentru care traim. Fiindca aceasta ar insemna sa facem educatie unor nomazi, sa pregatim elevi sau studenti pentru export. Pentru exportul de care au nevoie altii. Nomazii nu au nevoie de educatie. Ei trebuie sa fie capabili sa faca un anumit serviciu, dar cam atat. In rest, pe ei ii caracterizeaza barbaria, nu memoria, nu identitatea. Ei functioneaza pe sistemul ubi bene, ibi patria (unde e bine, acolo e tara mea). Sunt niste mercenari. Deplasarea fortei de munca dintr-o tara in alta catre asta ne indeamna. Insa asa ceva e imposibil. In primul rand fiindca noi ca romani trebuie sa stim cu totii ca ne tragem dintr-un neam care are o singura istorie, o singura geografie, o singura limba, o singura credinta.

Un sistem de invatamant nu are rolul de a produce marfa pentru export. Oamenii nu pot fi o marfa, desi sistemul global tinde spre acest model.

Unul din principiile de baza ale scolii active este legat de faptul ca invataceii trebuie sa descopere singuri, prin intrebari, noi cunostinte. Predatul de tip clasic este descurajat, fiindca ar promova pasivitatea. Locul lui ar trebui luat de ateliere pe diferite teme, de activitati in natura, de munca la calculator. Or, lucrurile nu stau chiar asa. Nu e nevoie sa lasam copiii sa orbecaie, ci trebuie sa le predam informatiile noi pentru ca ei sa si le insuseasca repede.

Cine vede emigrarea ca singura solutie este un invins

Daca trendul actual va continua in Romania, din tara vor pleca oameni cu pregatire medie, nu cei cu maxima profesionalizare, care vor fi inexistenti.

Imediat dupa 1990 s-a petrecut exodul inteligentelor. Dupa aceea au inceput sa plece oameni din ce in ce mai putin pregatiti. Marea lor majoritate au luat aceasta ascensiune sociala ca pe singura posibila, dezirabila si care trebuie impusa tuturor. Ei creeaza inertie in sistem fiindca doresc ca fiii lor, si nu numai ei, ci toti elevii si studentii sa fie pregatiti in conformitate cu vremurile in care traim.

Adica cu mai nimic, pentru ca sa poata si ei pleca si integra cat mai rapid acolo pe unde ajung. Dar repet, un sistem de inva­tamant nu poate pregati oameni pentru emigrare. Indiferent cat de putin ti-ar oferi tara natala. Provin din randul celor care au plecat dupa 1990 in strainatate. Dar m-am intors. Mie Romania nu-mi ofera mare lucru. Nu m-am intrebat niciodata ce primesc in schimb daca revin in tara. Am gandit asa: pot trai in Romania in conditiile date? Da. Bine. Am predat la universitati din Canada si SUA. Copiii mei, care ajunsesera la clasa a patra, a cincea, incepusera sa vorbeasca intre ei numai in engleza. Familia mea a facut parte din randul celor in care se vorbea romaneste, cel putin acasa. Le-am spus copiilor: engleza vorbiti suficient la scoala. Cand am realizat mutatiile produse in familie, am vorbit cu sotia si ne-am intors cu totii.

Viitorul este al robotilor. Si oamenii?

Oamenii pleaca din Romania fiindca sistemul economic este in deriva. Daca nu vom recladi de la zero sistemul de invatamant, care sa produca oameni responsabili, dezechilibrele se vor accentua tot mai mult. Daca ne vom axa numai pe faptul ca copilul trebuie sa invete in scoala numai ceea ce se cauta la ora actuala, schimbarea mult dorita nu va mai avea loc, si pana si cadrele didactice se vor deprofesionaliza. La o conferinta tinuta in tara am fost interpelat de cineva din audienta care mi-a replicat: „Degeaba vorbiti despre educatie si scoala. Viitorul este al robotilor. Exista deja platforme digitale, copiii din Romania, si nu numai, vor invata totul numai pe cale virtuala, baza invata­man­tului va fi in start-up”. In aceste conditii nu vom mai avea nevoie de profesori, fiindca robotii ii vor inlocui si pe ei, iar informatiile livrate de acestia vor fi minimale. Vom avea scoli care vor pregati oameni doar ca salahori. Indemnul meu catre tinerii de astazi este acesta: pregatiti-va cat mai bine, incercati sa dobanditi o profesionalizare cat mai inalta, pentru ca numai competenta este scumpa si se vinde bine. S-a creat deja un cerc vicios in societatea contemporana. Chiar profesorii sunt tentati acum sa nu-si mai ridice nivelul de pregatire. Dar se uita un lucru: cu cat esti mai putin pregatit, cu atat mai usor esti de inlocuit. Cu cat activitatea ta este de o calitate mai inalta, cu atat esti mai dorit, si poti obtine o pozitie mai sus in ierarhia sociala.

Oamenii slab pregatiti sunt cei mai dispensabili

Romania este prea saraca spre a nu tinde catre calitate in invatamant. Sa ne aducem aminte de ceea ce ne-a invatat istoria ultimului secol. Criza financiara din perioada 1929-1933 este exemplul cel mai bun care vorbeste despre profesionalizare si obtinerea unui serviciu pe piata muncii. In vremurile acelea, la portile fabricilor din Europa si America erau zeci de mii de oameni care doreau un singur lucru: sa fie angajati, pentru ca puteau si ei sa care un sac cu ciment dintr-un loc in altul. Concurenta pentru obtinerea serviciului era, si este si astazi, acerba, pentru ca oamenii slab pre­gatiti vor fi intotdeauna mult mai numerosi decat cei foarte bine pregatiti. Cu cat oamenii vor fi mai slab pregatiti, cu atat ei vor fi mai dispensabili. Degeaba ne amagim ca scoala romaneasca produce astazi ingineri si ca ei pleaca fiindca Romania nu le ofera nimic. In curand Romania nu le va mai oferi tinerilor nici macar posibilitatea de a ajunge ingineri. Solutia pentru revigorarea invata­mantului romanesc nu este importul modelelor occidentale. Noi nu avem resursele pentru a importa oameni inteligenti asa cum se petrece in Apus. Daca societatea occidentala inca functio­neaza, aceasta inca se intampla datorita exodului creierelor venite din tarile slab dezvoltate. Inteli­genta importata este cea care plombeaza lipsurile invata­mantului occidental. Am ajuns in punctul in care trebuie sa ne cultivam singuri inteligenta de care avem nevoie pentru a functiona ca natiune, ca tara. Fara revenirea la invata­mantul de tip clasic scoala nu va intra pe fagasul normal. Daca dam la o parte bagajul ideologic cu care ne-am pricopsit in perioada comunista, vom descoperi ca scoala romaneasca are un pedigree mai mult decat onorabil. Pe acesta trebuie sa-l avem in vedere si lucrurile se vor indrepta.

Sursa: ziarullumina.ro.

Dacă v-a plăcut, sprijiniți Revista România Culturală pe Patreon!
Become a patron at Patreon!
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lăsați un comentariu