Nagy Attila-Mihai – Scopul maghiarimii/secuimii este de a trai fara romani in Romania!
Nagy Attila-Mihai - Scopul maghiarimii/secuimii este de a trai fara romani in Romania!
La inceputul anilor ’90, chiar imediat dupa 1989, eram student la Cluj Napoca, la sectia unitariana din cadrul facultatii de teologie protestanta. Fiind membru al unei biserici liberale (pana la ateism ascuns chiar), dupa cursuri, impreuna cu colegul meu de clasa intram uneori intr-o crasma din apropiere, caci asta nu era o problema! Prima data cand am intrat acolo m-a surprins privirea calda a unui maramuresean. Cu un accent romanesc, a inceput sa vorbeasca cu noi pe ungureste si a pus muzica maghiara! Era un roman deschis fata de unguri! Nu vreau sa sugerez, prin relatarea acestei intamplari, ca asa „ar trebui” sa se comporte, cu noi, ungurii, toti romanii, sa ne mangaie, sa ne flateze. Nu e o asteptare, n-as vrea sa fiu inteles gresit. Am povestit-o doar ca pilda a unui comportament deschis din partea unui roman fata de doi secui si ca sa arat, prin comparatie, comportamentul aflat de cealalta parte, cel al secuilor, care refuza tot ce e romanesc!
In judetul Covasna nu se respecta deloc Constitutia si nici limba oficiala a tarii: inscriptiile oficiale sunt in ungureste.
Dar, in acelasi timp, ce am putut observa in zona Odorheiului, unde locuiam? Autobuzele care mergeau in satele din jur erau inscriptionate exclusiv in limba maghiara. Pe marginea drumului, intre Miercurea Ciuc si Sovata, cei care vindeau cate ceva aveau denumirea marfurilor doar in ungureste. Ungurii, secuii, chiar din primele momente de dupa ’89 isi aratau refuzul fata de romani! In locul unei deschideri fata de romani, prin recunoasterea greselilor istorice ale maghiarimii vizavi de romani de pilda, ei au adoptat imediat o pozitie de refuz, de izolare, pozitia ariciului!
Iar acesta era doar inceputul evolutiei negative a atitudinii secuilor din Harghita si Covasna. Evolutie pe care o tot urmaresc in Covasna, indeaproape, si care a capatat o forma grava, de cand Tamás Sándor si Ántál Arpad András au ajuns la putere! In istoria orasului Sfantu Gheorghe nu se afla scris nimic despre romani, despre personalitatile marcante romanesti, iar asta se poate vedea in cartea publicata cu prilejul aniversarii a 550 de ani ai orasului Sfantu Gheorghe!
Trebuie sa ma reintorc la problema inscriptionarii exclusiv in limba maghiara, care nu s-a terminat odata cu entuziasmul de dupa ’89! In judetul Covasna, in satele preponderent locuite de secui, din ce am vazut nu se respecta deloc Constitutia si nici limba oficiala a tarii! Desigur, nici in Harghita situatia nu e diferita, dar eu ma refer la ceea ce cunosc in mod concret, pe baza experientei proprii. Inscriptiile oficiale sunt in ungureste sau, in cel mai bun caz, inscriptia in limba romana, cea oficiala adica, atunci cand exista, este pe locul doi, ceea ce, la urma urmei, tot ilegal ramane! De pilda, la Ghidfalau caminul cultural are o inscriptie exclusiv in limba maghiara: „Müvelődési ház”! E posibil sa se fi remediat intre timp, caci atat eu, cat si Dan Tanasa am sesizat acest lucru, iar primaria a primit ordin de inlaturare!
De asemenea, un proprietar din Odorhei al unui lant de magazine aflat in doua judete, ii discrimina pe romani, inscriptionand marfurile din magazinul din Ciuc exclusiv in limba maghiara, caz care a ajuns sa fie sesizat la CNCD.
Kelemen Hunor, babuinul de serviciu din fruntea UDMR
La postul Duna TV, un tanar aflat intr-un bar din Balvanyos a afirmat senin: „Noi nu-i iubim pe romani!”. Iar declaratia acestui tanar nu este ceva izolat! Reprezinta spiritul antiromanesc general, existent in Harghita si Covasna! Degeaba vin unii sa nege – iar eu am prieteni si maghiari, si romani, si ne intelegem bine – spiritul in genere este antiromanesc! Asta a simtit si un fost ofiter de cariera, care a ajuns din Moldova in comuna Bodoc, langa Sfantu Gheorghe. Valeriu Tanasa, dupa ’89, in cartea sa „Rostiri ziditoare”, spune ca simtea nevoia de a se intoarce inapoi in Moldova, din cauza urii fata de „tot ce este romanesc”! Atunci si acolo unde secuii se izoleaza prin ura fata de „tot ce e romanesc”, prietenia intre cele doua natii e doar poveste sau exista doar cazuri izolate!
Cum spuneam, de cand cei doi „magnifici grofi”, Tamás Sándor si Ántál Arpad András, au pus mana pe judet, nu doar din istorie vor sa-i excluda pe romani, ci si din imaginarul cultural al orasului Sfantu Gheorghe! La inaugurarea statuii Turul – pasarea mitologica a maghiarimii – Ántál a declarat ca „trebuie sa ne ocupam spatiul nostru vital cu simbolurile noastre nationale”! Cred ca in urma acestui indemn a declarat apoi Kelemen Hunor, babuinul de serviciu din fruntea UDMR-ului (caci el e doar un babuin politic, altii conduc de fapt), ca trebuie sa ne ocupam „pamantul natal”! Declaratia lui Ántál poate fi comparata cu ideologia revolutiei culturale chinezesti a lui Mao. Cred ca Ántál este Mao cel mic al secuilor, care a declansat o astfel de revolutie culturala impotriva romanilor, el intentionand sa inlature si statuia lui Mihai Viteazul!
Izolarea prin imaginar, prin simbol, a maghiarimii, inseamna o criza de identitate
Problema imaginarului colectiv nu este asa simpla cum crede si gandeste primarul orasului, caci imaginarul, ancorat in adancimea omului, are o mare incarcatura de energie si raportul omului la ele nu poate fi arbitrar. Daca asa gandeste, nu stie ce inseamna problema identitatii, care are ca fond, ca baza, imaginarul adancimii omului. Raportul arbitrar, prin marea sa incarcatura de energii ale imaginarului, poate declansa tensiuni, daca mintea omului nu se raporteaza si la energiile arhetipului, integrand in constiinta! Pentru ca arbitrarul se raporteaza numai la exterioritatea imaginii, fara o raportare la fondul sau inconstient, adica la arhetip, care contine inestimabil mai mult decat imaginea sa exterioara! In acest fel, imaginea exterioara a arhetipului devine o realitate inchisa, contrara naturii arhetipului, care este o realitate deschisa! Iar cand vrei sa-l inchizi, energiile, care prin natura lor sunt deschise spre infinit – prin imaginarul exterior al arhetipurilor – erup, situatia devine tensionata si reprezinta un pericol de explozie in adancul omului! Caci rolul arhetipurilor, al energiilor acestora, nu este sa izoleze omul! Nu au rolul de a izola un neam de altele, ci invers, cel de a le uni, in integritatea Fiintei, a Existentei!
De aici vedem ca cei doi magnifici ai Covasnei nu cunosc natura imaginarului adancimii omului, ca vor sa le foloseasca, aceste imagini universale, in primul rand pentru izolare, cand natura acestora e de a fi deschise din interior catre exterior, spre infinit. In alte parti, rolul simbolului este cel de a lega, de a uni doua neamuri, si nu de a izola, a se impotrivi, a refuza.
Cand se produce izolarea prin imaginar, prin simbol, e vorba despre o criza de identitate! A te retrage in cadrul intimitatii imaginii, a te inchide prin imagini in intimitatea proprie neamului nu inseamna altceva decat sa fii dominat, dependent de arhetipul mamei. Iar acest fapt este foarte explicit exprimat in izolarea prin autonomie!
Concluzia este, cred, foarte simpla: scopul maghiarimii, secuimii – in afara defrisarilor padurilor de catre conducatorii lor – este cel de a trai fara romani in Romania!
Al vostru devotat, Nagy Attila-Mihai.
Da, după toți ai mei sunt dintr-un sat mic din Covasna, unde sunt in mare majoritate români. Oameni care muncesc si care au relații normale cu maghiarii, cu secuii, cu care se întâlnesc. Își văd fiecare de ale lor și dacă au de lucrat ceva împreună fac asta în mod firesc, fără protocoale ori fatarnicii, natural. În general si maghiarii din Covasna au stării materiale destul de modeste, e un județ dezvoltata slab.
Această situație este in contradicție, neparadoxala, cu starea unei minorități (!) de baroni , în mare majoritate maghiari, care se poate spune fără a greși că îi defavorizează , egal, si pe majoritarii maghiari din zona asta, cât și pe minoritarii români de acolo. Zâmbind, amar , as zice ca iată e același tratament;
Tratament care menține zona si oamenii în sărăcie, lucrare nesăbuită si de totală rea credință.
Cum sa ceri unor asemenea grofi, deopotrivă stăpâni peste toată suflarea, să aiva înțelegere și aplecare peste mecanismele constiintei, când lor pântecele intereselor meschine le tine loc de orice fel de orizont.
Cu considerație
Adrian Comăniță