In Modelul de Tara

Constantin Cojocaru - Initiativa legislativa a cetatenilor de modificare a Constitutiei

In Monitorul Oficial nr. 523 din 12 iulie 2014 a fost publicata o initiativa legislativa privind expunerea de motive la proiectul de lege privind revizuirea Constitutiei Romaniei – semnata de un comitet de initiativa legislativa cetateneasca si redactat in data de 25 mai 2016.

Expunerea de motive precede proiectul de revizuire, pornind de la principii fundamentale pentru a ajunge, in final, la chestiuni de detaliu, pana la alegerea primarilor – pentru a da un singur exemplu.

Consiliul legislativ a avizat negativ proiectul elaborat de Comitetul de initiativa cetateneasca, aratand, intre altele, ca acelasi Comitet a mai avut alte patru asemenea proiecte, in ultimii doi ani, avizate de asemenea negativ pentru motive similare solutiei pronuntate la recentul proiect.

Nu avem intentia de a prezenta proiectul, pe care cei interesati il gasesc in Monitorul oficial mentionat. De asemenea, nu avem nici intentia sa comentam propunerile avansate de Comitetul de initiativa, avand deja punctul de vedere profesionist al Consiliului legislativ, publicat in continuarea proiectului.

Prezentam aici doar cateva institutii, astfel cum sunt sustinute de autori in expunerea de motive, cu precizarea ca ghilimelele noastre reprezinta citarea din textul materialului.

Improprietarirea cetatenilor cu capital productiv

„Proiectul prevede constituirea Fondului National de Capital Distributiv, in care va fi colectata o cincime din produsul intern brut al tarii, in principal, prin instituirea impozitului progresiv pe proprietati. Sumele banesti colectate in acest Fond vor fi folosite pentru improprietarirea cetatenilor romani cu capital productiv: terenuri, constructii, masini, utilaje, echipamente, licente, brevete etc., dar si pentru crearea de capital public utilizat pentru exploatarea resurselor naturale si a activitatilor cu caracter strategic.

Scopul urmarit, prin aceasta improprietarire, este unul triplu: a) constituirea unei surse sigure si permanente pentru investitii productive in sectorul privat al economiei nationale; b) despagubirea cetatenilor Romaniei pentru capitalul si profiturile de care au fost deposedati, prin asa-zisa privatizare; si c) constructia economiei democratice, o economie in care majoritatea capitalului sa intre si sa ramana in proprietatea privata a majoritatii cetatenilor tarii”. […]

„Statul roman va fi obligat sa recupereze intregul capital pe care si l-a insusit prin Legea nr. 15/1990 si pe care l-a vandut, prin legile privatizarii. Capitalul vandut ilegal va fi confiscat. Capitalul vandut legal va fi rascumparat. Rascumpararea va fi facuta cu bani de la Fondul National de Capital Distributiv. Capitalul recuperat va fi trecut in patrimoniul Fondului National de Capital Distributiv si, ulterior, in proprietatea privata a cetatenilor tarii.”

Fondul National Capitalizat de Pensii Publice.
Dreptate pentru pensionari

Proiectul prevede „crearea Fondului National Capitalizat de Pensii Publice. Statul va trebui sa calculeze valoarea actuala a activului net al Fondului National de Pensii Publice. Cu aceasta valoare, Fondul va deveni actionar la societatile comerciale create prin aplicarea prevederilor Legii 15/1990. Proiectul interzice obligarea cetatenilor sa contribuie la fonduri private de pensii.“

Mai multe fonduri nationale, destinate reconstructiei tarii

Statul roman va trebui sa creeze si un Fond National Capitalizat de Asigurari de Sanatate si un Fond National de Somaj, in care sa fie colectate contributiile participantilor la aceste fonduri. Disponibilitatile banesti ale acestor fonduri, ca si cele ale Fondului National de Pensii Publice, vor fi depozitate la Casa de Economii si Consemnatiuni si vor fi folosite pentru acordarea de credite intreprinderilor mici si mijlocii, pentru construirea de capacitati de productie si crearea de locuri de munca.

Se propune si crearea unui Fond National de Mediu, care va fi alimentat cu sumele platite ca amenzi de catre poluatori si va finanta proiectele de refacere a mediului, precum si a Fondului National pentru Inovare, care va fi alimentat din redeventele incasate pentru fabricarea si comercializarea produselor si tehnologiilor create prin proiectele finantate de Fond.

Proiectul propune si crearea unui Fond National Valutar de Rulment, constituit din numerar in valuta, la dispozitia Guvernului Romaniei, care sa poata fi utilizat in caz de razboi, de mobilizare, de asediu sau de urgenta. Aceasta propunere se coreleaza cu aceea referitoare la constituirea rezervei internationale a Romaniei numai din aur, prin renuntarea la rezerva oficiala valutara, vulnerabila, avand in vedere starea actuala si previzibila a sistemului financiar international.

Iata si alte teme de interes pentru initiatori, astfel cum sunt semnalate in expunerea de motive:

  1. credite numai in lei, pentru investitii productive;
  2. tezaurul de aur al poporului sa fie pastrat in tara;
  3. statul sa functioneze cu bugete echilibrate, fara imprumuturi;
  4. o reala si completa separatie si independenta a puterilor in stat;
  5. Romania, continuatoare a statului dac si a statului national si unitar constituit in 1918;
  6. reintregirea Patriei, drept al poporului si obligatie a statului roman;
  7. Romania este, deja, regionalizata;
  8. poporul roman are dreptul sa stie cine primeste cetatenia romana;
  9. partide politice fara finantare de la buget, fara criterii etnice;
  10. doua zile nationale, pe 9 Mai, Ziua Independentei, si 1 Decembrie, Ziua Marii Uniri
  11. Imnul national „Trei culori”;
  12. crimele impotriva poporului roman, imprescriptibile;
  13. informatia publica, sub controlul poporului (se propune si crearea Serviciului National de Presa, Radio si Televiziune, care va functiona ca institutie publica autonoma);
  14. vot la urne, dar si prin corespondenta;
  15. maximum doua mandate, pentru toate functiile elective;
  16. casatorie numai intre barbat si femeie;
  17. parlament unicameral cu maximum 300 de parlamentari;
  18. expertiza profesionala, prezenta in toate structurile statului
    o reala democratie participativa („Controlul poporului asupra statului se va realiza nu numai prin alegerea directa, de catre popor, a tuturor reprezentantilor sai in toate componentele, in toate autoritatile statului, dar si prin cresterea participarii directe a poporului, a cetatenilor la procesul de legiferare, de stabilire a normelor de convietuire sociala.”).
Recent Posts

Leave a Comment

Redacția noastră vă ascultă. Contactați-ne!

Suntem bucuroși să stăm de vorbă. Așteptăm mesajele voastre.

Not readable? Change text. captcha txt
ion coja, comportamentul mioritic, mioritamodele, agricultura, calin georgescu, dezvoltare sustenabila
%d bloggers like this: