In Stiri

Dupa cum se stie, in Parlament se afla in dezbatere noua varianta a legii off-shore, act normativ ce reglementeaza exploatarea resurselor ale Romaniei din Marea Neagra.

Economistul Constantin Cojocaru cere Parlamentului sa respinga legea, motivand ca si-n cea mai avantajoasa forma a sa, prin acest proiect de lege „li se fura peste 130 miliarde de euro, cu care am putea construi 8.000 kilometri de autostrazi si 5.000 kilometri de cai ferate de mare viteza”.

Acesta spune ca legea trebuie respinsa, iar in textul noului proiect sa fie trecut explicit faptul ca exploatarea nu poate fi facuta decat de companii cu capital romanesc. Cojocaru arata ca Romania avea capacitatea de a extrage resursele din Marea Neagra inca din 1989.

Iata analiza integrala a profesorului Cojocaru:

LEGEA OFF-SHORE, prin care romanilor li se fura peste 130 miliarde de euro, cu care am putea construi 8.000 kilometri de autostrazi si 5.000 kilometri de cai ferate de mare viteza.

1. Lansat in massmedia sub denumirea de LEGEA OFF-SHORE, proiectul de lege „privind unele masuri necesare pentru implementarea operatiunilor petroliere de catre titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere off-shore” vrea sa legifereze, de fapt, conditiile in care romanii vor fi deposedati de importantele zacaminte de gaze naturale descoperite in apele teritoriale ale Romaniei din Marea Neagra, de veniturile care vor fi generate de exploatarea acestor zacaminte, in valoare de peste 130 miliarde de euro.

Romanii au fost deposedati de capitalul – fabrici, uzine, banci, cai de comunicatii, spatii comerciale si de birouri etc – pe care il acumulasera pana in anul 1989, in valoare de peste 500 miliarde de euro, in banii actuali, de profiturile realizate cu acest capital in ultimii 29 de ani, in valoare de peste 2.000 miliarde de euro, de peste 60% din terenurile agricole ale tarii.

Romanilor li s-a furat si li se fura tara prin LEGI, prin NORME dispuse de catre organul reprezentativ SUPREM al poporului roman, PARLAMENTUL tarii, componenta a statului roman, care, in realitate, este o marioneta a celor care l-au capturat in ziua de 22 decembrie 1989.

In titlurile legilor ei ne spun ca fac reorganizari, privatizari, retrocedari, vanzari. Prin textele legilor ei ne-au furat capitalul, pamantul, veniturile.
A venit randul sa ni se fure si Marea cea Mare, cu bogatiile din adancurile ei si cu veniturile rezultate din exploatarea acestor bogatii..

In titlul LEGII OFF-SHORE, ei ne vorbesc despre „implementari” de operatiuni petroliere, iar in textul legii ei stabilesc normele prin aplicarea carora 90% din veniturile care vor fi generate de exploatarea gazelor naturale ale Marii Negre vor intra in conturile transnationalilor, romanii urmand sa se multumeasca cu restul de 10%, in calitatea lor de „proprietari” ai zacamintelor.

2. Cel mai complet studiu referitor la valoarea zacamintelor de gaze aflate in apele teritoriale ale Romaniei din Marea Neagra este cel intitulat „Contributia proiectelor de explorare si productie a hidrocarburilor din Marea Neagra la dezvoltarea economiei romanesti”, realizat de Deloitte la cererea Asociatiei Romane a Concesionarilor Off-shore din Marea Neagra, dat publicitatii in luna mai a acestui an.

Retinem, deci, ca studiul nu este realizat de un institut de cercetari romanesc, desi am avut mai multe in acest domeniu, printre cele mai bune din lume, si nici nu este comandat de Parlamentul Romaniei, cel care vrea sa stabileasa, prin lege, cum si in folosul cui vor fi exploatate gazele care fac obiectul studiului.

Din acest studiu, aflam ca, pana in anul 2040, din partea romaneasca a Marii Negre ar putea fi extrase circa 170 miliarde de metri cubi de gaze naturale, care, la pretul actual, considerat de catre specialistii Deloitte ca va ramane neschimbat pana in anul 2040, de 246,2 euro pe 1.000 m.c., inseamna 41,9 miliarde de euro.

Cheltuielile totale ce ar trebui facute pentru obtinerea celor 170 miliarde de metri cubi de gaze insumeaza 18 miliarde de euro, din care 13 miliarde de euro cheltuieli de capital, investitii, restul, de 5 miliarde de euro, fiind cheltuieli operationale.

Rezulta un profit brut de 23,9 miliarde de euro, adica 57% din valoarea totala a celor 170 miliarde de metri cubi de gaze extrase. Sa nu uitam cine a realizat studiul si pentru cine. Cu siguranta, profiturile reale vor fi mult mai mari.

Din cele 41,9 miliarde de euro, statul roman ar urma sa incaseze 4,4 miliarde de euro sub forma de redevente si 3,8 miliarde de euro sub forma de impozit pe profit, in total 8,2 miliarde de euro, adica 20% din valoarea incasata pe cele 170 miliarde metri cubi de gaze scoase din partea romaneasca a Marii Negre.

Cat de cat sigure raman redeventele, de 4,4 miliarde de euro, deoarece concesionarii transnationali stiu cum sa aranjeze situatiile financiare pentru a nu plati impozit pe profit.

In ultimii 29 de ani, in Romania, din cele 2.100 miliarde de euro profituri, nu au fost impozitate decat 400 de miliarde de euro, restul, de 1.700 miliarde de euro, au intrat direct in conturile celor care au devenit proprietarii capitalului, prin megahotiile numite privatizari si retrocedari, fara a fi impozitate.

Din studiul elaborat de Deloitte mai aflam, insa, ca, pana in anul 2060, din apele teritoriale ale Romaniei din Marea Neagra ar mai putea fi extrase inca 130 miliarde de metri cubi de gaze. De asemenea, ca, pana in prezent, s-au gasit gaze numai in partea romaneasca a Marii Negre si ca, de fapt, cantitatea totala de gaze exploatabile din Marea Neagra se ridica la 600 miliarde de metri cubi. Este, deci, foarte posibil ca toata cantitatea de 600 miliarde de metri cubi de gaze sa se afle in apele teritoriale ale Romaniei.

La preturile actuale, cele 600 miliarde metri cubi de gaze inseamna 147,7 miliarde de euro, din care statului roman i-ar reveni 15,5 miliarde euro, ca redevente, restul, de 132,2 miliarde de euro, urmand sa intre in conturile concesionarilor.

3. Aceasta este valoarea furtului care se pune la cale in Parlamentul Romaniei.

132 miliarde de euro. Atat cat ne-ar ajunge sa construim toti cei 8.000 kilometri de autostrazi si toti cei 5.000 kilometri de cai ferate de mare viteza de care avem nevoie.

Cozile de topor asezate de transnationali in Parlamentul tarii urla pe toate canalele media ca ei se lupta pentru cresterea veniturilor bugetului public national.

Au „dezbatut” proiectul de lege toata vara, l-au adoptat, l-au trimis la promulgare, Presedintele Romaniei, stiind precis despre ce este vorba, l-a trimis inapoi, pe motive hilare, l-au trecut, din nou, prin Senatul condus de initiatorul furtului, l-au trecut prin comisiile Camerei, care l-au retasut fara sa schimbe nimic important, a ajuns in plenul Camerei si din nou la comisii, care, iar, vor revopsi textul, fara sa puna vreo piedica furtului.

In realitate, cozile de topor isi negociaza cu transnationalii propriile interese, multi dintre ei, in frunte cu tartorul lor, ofera cele 130 de miliarde de euro pentru a scapa de puscarie.

4. Furtul celor 130 miliarde de euro rezultate din valorificarea gazelor romanesti din Marea Neagra a devenit posibil ca urmare a faptului ca activitatile de exploatare a acestei resurse naturale in loc sa fie executate de intreprinderi cu capital public romanesc au fost CONCESIONATE.

Concesionarea este o forma mascata de expropriere, de trecere a unor bunuri din proprietatea publica, a popoarelor, in proprietatea privata a concesionarilor, de regula transnationali.

In cazul nostru concret, concesionarea exploatarii gazelor inseamna transferul tuturor atributelor proprietatii – poseseie, folosinta, decizie – catre concesionar, in schimbul platii redeventei si cu obligatia de a „da inapoi” zacamantul secatuit. Concesionarul intra in posesia zacamantului, scoate cat vrea si cand vrea, vinde cui vrea si cu ce pret vrea, tine contabilitatea cum vrea si plateste statului roman cat vrea.

In Romania, dupa 1989, aproape toate intreprinderile create pentru exploatarea resurselor naturale ale tarii au fost distruse sau trecute in proprietatea transnationalilor, astfel incat, in prezent, toate resursele naturale sunt exploatate de transnationali, prin contracte de concesiune, de pe urma carora statul roman se alege cu niste redevente de batjocura.

5. In dezbaterea acestui proiect de lege sau facut tot felul de propuneri care de care mai aberante, privind impozitarea asa-ziselor venituri suplimentare, impartirea productiei intre concesionari si statul roman, stabilirea unei taxe fixe de exploatare, indiferent de cantitatea de gaze extrase si de valoarea acesteia, obligarea concesionarilor sa vanda jumatate din productie in Romania etc.

Nu exista decat o SINGURA SOLUTIE care asigura maximizarea beneficiilor de care se poate bucura poporul roman de pe urma exploatarii gazelor din Marea Neagra.

Solutia consta in exploatarea acestei resurse naturale numai de catre intreprinderi cu capital public romanesc 100%. Asa cum trebuie sa se intample cu toate resursele aflate in proprietatea publica, a poporului roman.

Daca Liviu Dragnea si ai lui sunt, intr-adevar patrioti, asa cum declara, si doresc sincer sa maximizeze beneficiile de care se poate bucura poporul roman de pe urma exploatarii gazelor din Marea Neagra, atunci ei trebuie sa renunte la LEGEA OFF-SHORE si sa adopte o lege cu doua articole, astfel:

„Art. 1 Resursele naturale ale Romaniei, aflate in proprietate publica, nu pot fi explorate si exploatare decat de regii autonome cu capital public romanesc 100%.

Art. 2 In termen de 30 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, Guvernul va stabili, prin hotarare, masurile necesare pentru aducerea la indeplinire a prevederilor articolului 1.”

6. Desigur, principala masura pe care ar trebui sa o ia Guvernul Romaniei in aplicarea proiectului de lege pe care il propun, pentru restabilirea dreptului de proprietate al poporului roman asupra resurselor naturale ale tarii, ar consta in denuntarea imediata a tuturor contractelor de concesiune incheiate de statul roman cu firme private pentru explorarea si exploatarea resurselor naturale, inclusiv a contractelor de explorare si exploatare a gazelor din Marea Neagra, toate aceste contracte fiind incheiate prin incalcarea intereselor poporului roman.

Stiu, de pe acum, obiectiile pe care tradatorii de tara si presa aservita lor le vor aduce impotriva acestei propuneri.

Prima obiectie este aceea ca Romania nu dispune de capacitatea tehnica si financiara de care este nevoie pentru explorarea si exploatarea resurselor sale naturale.

A doua obiectie priveste despagubirile „uriase” pe care ar trebui sa le plateasca Romania ca urmare a denuntarii contractelor de concesiune incheiate cu firmele private pentru explorarea si exploatarea resurselor sale naturale.

Iata raspunsul meu la cele doua obiectii, aplicat, concret, la gazele din Marea Neagra.

7. In ce priveste capacitatea tehnica, reamintesc faptul ca Romania a fost prima tara din lume care a inregistrat oficial o productie de titei, in anul 1857, urmata la doi ani distanta de Statele Unite ale Americii.

Tot in anul 1857, romanii au construit si pus in functiune prima rafinarie din lume.

Bucuresti a fost primul oras din lume cu sistem de iluminat public, bazat pe kerosen.

La Campina a fost infintata prima scoala de maistri sondori din lume.

Romania a fost primul exportator de benzina din lume. in anul 1900.

In Romania, primul proiect petrolier off-shore a debutat cu o jumatate de secol in urma, in anul 1967.

In anul 1975 a fost instalata prima platforma de foraj marin, iar productia de petrol din Marea Neagra a inceput in anul 1987.

In anul 1989, Romania dispunea de sapte platforme de foraj marin, capabile sa execute foraje pana la adancimea de 6.000 de metri.

Sase din cele sapte platforme au fost vandute de catre PETROM, la sfarsitul anului 2005, dupa „privatizare”, contra sumei de 100 milioane de dolari SUA.
Toate cele sapte platforme sunt in functiune si executa foraje marine pentru noii lor proprietari.

La sfarsitul anului 1989, mai erau in stadiul de montaj alte doua platforme, care au ajuns la fier vechi, „din lipsa de finantare”, asa cum s-a intamplat cu aproape toata industria Romaniei.

Toate zacamintele de gaze din apele teritoriale ale Romaniei descoperite pana in prezent se afla la adancimi mai mici de 2.000 de metri, deci toate ar fi fost descoperite de platformele de care dispunea statul roman in abul 1989, plus cele care ar fi fost construite in ultimii 29 de ani, daca poporul roman nu s-ar fi lasat tras pe sfoara de autorii loviturii de stat din decembrie 1989 si nu s-ar fi lasat deposedat de capitalul pe care il acumulase pana in 1989 si de cel pe care l-ar fi putut acumula in ultimii 29 de ani.

8. In ce priveste capacitatea financiara, sa dam cuvantul cifrelor.

Anul trecut, 2017, Romania a realizat un PIB de 188 miliarde de euro. Asa cum confirma si datele publicate de Banca Nationala a Romaniei, in Romania, profiturile reprezinta 60% din PIB. Asta inseamna ca, in 2017, din PIB-ul de 188 miliarde de euro, 113 miliarde de euro au fost profituri.

Conform raportului executiei bugetului general consolidat publicat de Ministerul Finantelor Publice, in anul 2017, impozitul pe profit a fost de 14,7 miliarde de lei, adica 3,2 miliarde de euro. Aceasta inseamna ca, in 2017, din cele 113 miliarde de euro profituri, au fost impozitate numai 20 miliarde de euro, adica 18%, restul, de 93 de miliarde au fost furate, ca si in toti anii anteriori.

Anul acesta, 2018, cu o crestere de 4% fata de anul anterior, PIB-ul Romaniei ar putea ajunge la 195 miliarde de euro, din care 117 vor fi profituri, iar din acestea vor fi furate 96.

Anul viitor, 2019, cu o crestere de 3% fata de anul anterior, PIB-ul Romaniei ar putea ajunge la 200 miliarde de euro, din care 120 vor fi profituri, iar din acestea vor fi furate 98.

Daca, acum, pana la sfarsitul acestui an, Liviu Dragnea si ai lui ar adopta Legea Cojocaru si ar introduce impozitul progresiv pe marile proprietati, in anul 2019, la bugetul public national, respectiv la Fondul National de Capital Distributiv, s-ar colecta, in plus, 20% din PIB-ul de 200 miliarde de euro, adica suma de 40 de miliarde de euro, mai putin de jumatate din banii care fara Legea Cojocaru, vor intra in conturile oligarhilor postdecembristi, dar mult mai mult decat toate cele 18 miliarde de euro care sunt necesare pentru punerea in valoare a celor 170 miliarde de metri cubi de gaze din Marea Neagra.

Evident, cele 18 miliarde nu vor fi cheltuite, toate, in primul din cei 22 de ani care, conform estimarilor specialistilor Deloitte, vor fi necesari pentru exploatarea celor 170 miliarde de metri cubi de gaze, ci numai o mica parte, inclusiv cele 100 de milioane de euro, cu care am putea rascupara cele sapte platforme pe care le-am construit inainte de 1989.

Capacitatea financiara a Romaniei este mult mai mare decat cea ceruta de exploatarea zacamintelor de gaze din Marea Neagra in beneficiul poporului roman.

Bani avem, dar ne sunt furati.

Problema fundamentala a poporului roman, in acest moment, este oprirea robinetului prin care veniturile (banii) create de el sunt transferate in afara tarii.

9. In ce priveste despagubirile pe care statul roman ar trebui sa le plateasca concesionarilor pentru denuntarea contractelor prin care acestia au devenit proprietarii de facto ai bogatiilor subsolului romanesc, raspunsul il gasim chiar in studiul elaborat de catre specialistii Deloitte pentru uzul acestor concesionari.

Pe langa estimarile lor privind indicatorii tehnico-economici ai exploatarii gazelor naturale din Marea Neagra pentru perioada 2018-2040, specialistii Deloitte ne prezinta si situatia acestor indicatori in trecut, in perioada 2000-2017.

Din aceasta situatie, aflam ca, in perioada 2000-2017, concesionarii implicati in exploatarea zacamintelor de hidrocarburi din Marea Neagra, au cheltuit, in total, 4,7 miliarde de euro, din care, 2,8 miliarde investitii si 1,9 miliarde cheltuieli operationale.

Nu ni se dau date cu privire la valoarea productiei extrase, dar ni se spune ca veniturile generate de concesionari la bugetul statului roman ar fi fost de 3,4 miliarde de euro si ni se precizeaza ca normele fiscale din perioada 2000-2017 raman valabile si pentru perioada 2018-2040, astfel ca putem deduce ca valoarea productiei realizata de concesionari in perioada 2000-2017 a fost de cel putin 6,8 miliarde de euro, cu un profit brut de cel putin 2,1 miliarde de euro.

Deci, in ultimii 29 de ani, concesionarii resurselor noastre naturale nu au facut numai cheltuieli, ci au realizat si venituri, inclusiv profituri substantiale.
Daca statul roman devine cu adevarat suveran si cu adevarat al romanilor si conducerea lui se inconjoara de cei mai buni specialisti de care dispunem vom castiga orice disputa in justitie cu cei care au devenit proprietarii tarii prin contracte nedrepte.

Sumele pe care, eventual, ar trebui sa le platim pentru a redeveni stapani pe tara noastra, pe capitalul creat de noi, pe teritoriul nostru national, pe resursele naturale ale acestui teritoriu, sunt infime, daca le raportam la avutia pe care o cream si de care suntem deposedati prin sistemul juridic si financiar care ne este impus de ocupantul strain, in complicitate cu cozile de topor instalate la conducerea statului.

Mafia financiara transnationala este, intr-adevar, foarte puternica.

Singura forta care o poate invinge este poporul UNIT, indiferent de marimea acestuia.

A se vedea exemplul dat de Islanda.

Poporul roman poate opri furtul celor 130 miliarde de euro generate de exploatarea gazelor din Marea Neagra, ca si a multor altor miliarde de euro create prin munca sa.

Oprirea adoptarii LEGII OFF-SHORE si adoptarea proiectului de lege propus de mine mai sus ar trebui sa-i determine pe romani sa se UNEASCA, sa iasa in pietele publice si sa nu plece de acolo pana nu castiga aceasta batalie.

Sursa: activenews.ro.

Recommended Posts

Lăsați un comentariu

Redacția noastră vă ascultă. Contactați-ne!

Suntem bucuroși să stăm de vorbă. Așteptăm mesajele voastre.

Not readable? Change text. captcha txt
%d bloggers like this: