In Articole

Ovidiu Hurduzeu despre Distributism

Azi, in Romania, distributismul nu este un copil lasat de izbeliste pe care oricine il poate manipula dupa cum crede de cuviinta. El are un parinte cu acte in regula, Liga distributista „Ion Mihalache” a carei misiune este tocmai de a milita impotriva folosirii abuzive ale acestei viziuni crestine asupra economiei si societatii. Liga distributista nu are nici o legatura cu masoneria si nici masoneria nu are vreo legatura cu distributismul. Dupa informatiile mele, si sunt bine informat in privinta distributismului, nu exista nici o incercare a „ocultei” de a folosi distributismul in chip de cal troian. Si nici nu ar avea cum. Distributismul este, in esenta sa, localist / nationalist, democratie economica, la firul ierbii si crestinism in lucrare. Ce sa faca masoneria? Sa infiinteze gospodarii taranesti? Sa-i manipuleze pe romani sa puna muraturi si sa faca zacusca acasa pentru a falimenta supermarketul cum propavaduiau distributistii lui Chesterton?!

Daca Liga distributista si eu personal, in calitate de „ideolog” al Ligii, am fi sesizat in discursul lui dr. Calin Georgescu vreo incercare de folosire a conceptelor distributiste (de exemplu raspandirea larga a proprietatii productive) in scopuri oportunist-politicianiste, am fi fost primii sa protestam. Pana acum insa, dr. Calin Georgescu s-a dovedit a fi un aparator consecvent al micului proprietar si a viziunii unei Romanii in care proprietatea productiva sa fie larg raspandita. Precum distributistii, este impotriva dominatiei marilor corporatii. Originalitatea discursului sau este impletirea conceptelor distributiste cu cele ale dezvoltarii durabile si accentul pus pe „personalismul crestin-ortodox” (potrivit programului Economia civica de pe site-ul sau) – eu si Liga distributista salutam un astfel de discurs. Dar sa revin la Liga distributista.

Din noiembrie 2011, distributismul are, in Liga distributista romana „Ion Mihalache”, o asociatie cu caracter profesional si social care isi propune sa disemineze, sa promoveze si sa sprijine aplicarea paradigmei distributiste, aparand totodata interesele reprezentantilor si adeptilor distributismului din tara noastra.

Liga distributista a fost inscrisa in Registrul persoanelor juridice fara scop patrimonial din sectorul 1 Bucuresti la data de 1 XI 2011 sub nr. 140. Liga distributista este o asociatie deschisa atat catre persoanele fizice, cat si catre persoanele juridice, care pot deveni membri activi ori membri simpatizanti. Primul membru de onoare al Ligii este Compania Passe Partout – Dan Puric.

Pe Facebook pagina Liga distributista are peste 1000 de simpatizanti ai distributismului.

Blogul „A Treia Forta. Romania profunda” este din noiembrie 2011 si blogul Ligii distributiste.

Logo-ul Ligii distributiste este leul bizantin (in reprezentarea dintr-un mozaic) pe fundalul culorii steagului bizantin.

Ce este distributismul?

Materializare a principiului crestin de dreptate sociala, distributismul s-a cristalizat teoretic la inceputul secolului XX, propunand o a treia cale, intre capitalism si socialism-comunism. Corifeii distributismului sunt englezii G.K. Chesterton (1874-1936) si Hilaire Belloc (1870-1953). In tara noastra, independent de distributismul occidental, principiile distributiste si-au gasit reflectarea in doctrina taranista a partidului lui Ion Mihalache (devenit, dupa unirea cu partidul lui Maniu, Partidul National Taranesc). Legionarii lui CZC au avut si ei o doctrina economica de tip distributist. Un alt adept de seama al distributismului a fost N. Iorga.

Distributismul se intemeiaza pe trei principii: raspandirea larga a proprietatii productive (o lume a micilor proprietari si intreprinzatori), subsidiaritatea (descentralizare si pastrarea activitatilor la nivelul cel mai de jos la care pot functiona) si solidaritatea (binele comun asigura binele individual).

Distributismul nu este doar o doctrina economica, ci un model filosofic, economic, social si cultural intemeiat pe traditia si valorile crestine. Spre deosebire de socialism-comunism si de capitalism, distributismul nu este exclusivist, el poate coexista cu alte sisteme si chiar functiona in cadrul lor. Nuclee distributiste exista si vor exista in toate societatile (au existat chiar si in trecutul nostru comunist, prin cooperatie, prin producatorii agricoli din zonele necooperativizate si prin atelierele mestesugaresti). Distributismul nu agreeaza nici colectivismul centralizator, nici individualismul care dezbina societatea. El presupune existenta unei retele, a unei panze de paianjen in care fiecare nod depinde de nodurile din jur si care contribuie la rezistenta ansamblului.

Comentand turneul de conferinte al lui Phillip Blond („regele filosof”, ideolog al Partidului Conservator britanic) in Statele Unite, ziarul „Washington Post” din 17 octombrie 2011 concluziona: „distributismul a devenit probabil cea mai atragatoare idee care s-a nascut pe ruinele colapsului economic de la inceputul secolului al 21-lea – si asta in mare masura datorita faptului ca poseda cel mai mare potential de a arunca o punte peste prapastia care separa curentele ideologice…”. (David Cameron a castigat alegerile pe o platrforma distributista anti-neoliberala din care insa nu a transpus in viata mai nimic. Ideile lui Phillip Blond au produs insa o revigorare a conservatorismului traditionalist anti-anti-neoliberal din intreaga lume.)

Mentionez ca distributismul a fost primit cu ostilitate in Romania de cercurile dreptei neoconice si neocominterniste, vedeti comentariile despre distributism ale celor de la In Linie dreapta. Actiunile Ligii distributiste au avut totdeauna binecuvantarea Parintelui Justin Parvu – eu si colegii mei din Liga avand totdeauna grija sa-i cerem sfatul si binecuvantarea ptr ceea ce aveam de infaptuit. De fapt, distributismul de astazi din Romania este o lucrare mai larga in sensul misiunii pe care Parintele Justin Parvu ne-a trasat-o aici „Va trebui sa cream mici fortarete, mici cetatui de supravietuire, la sate, acolo unde mai sunt inca oameni care pricep si isi amintesc Randuiala, unde sa avem pamantul nostru, scoala noastra – in care sa ne crestem copiii in duhul acesta ortodox, sa avem spitalele si moasele noastre”.

Sursa: atreiafortaromaniaprofunda.blogspot.com.

Recommended Posts

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Redacția noastră vă ascultă. Contactați-ne!

Suntem bucuroși să stăm de vorbă. Așteptăm mesajele voastre.

Not readable? Change text. captcha txt
nae ionescu, gandirea, metafizicacandiano-popescu, carol I
%d bloggers like this: